رز سانگ

کپسول آزیترومایسین چیست؟ | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

کپسول آزیترومایسین چیست؟

دسته بندی : موزیک های مختلف تاریخ : دوشنبه 5 نوامبر 2018

آزیترومایسین

کپسول آزیترومایسین چیست؟

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک معروف و پراستفاده است که در درمان انواع عفونت های ناشی از باکتری استفاده می شود . از جمه : عفونت های تنفسی ، عفونت های پوستی ، عفونت گوش و برخی از بیماری های جنسی و …

طبقه بندی مارتیندل : داروهای ضد باکتری

طبقه بندی درمانی : داروهای ضد عفونت > داروهای ضد باکتری > ماکرولید ها > سایر ماکرولیدها

آزیترومایسین و موارد مصرف این دارو

توجه : در صورتی که دچار بیماری زردی و بیماری های کبدی هستید نباید از آزیترومایسین استفاده کنید.در صورتی که به داروی آزیترومایسین و یا داروهای مشابه مانند کلاریترومایسین، اریترومایسین یا تلیتررومایسین آلرژی دارید نباید از آزیترومایسین استفاده کنید . همچنین در صورتی که مشکلات زیر را دارید ، قبل از تجویز آزیترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید

(موارد منع مصرف):

از داروی آزیترومایسین در موارد زیر نباید استفاده کرد و یا باید طبق تجویز و نظر پزشک متخصص باشد :

در صورتی که بیماری کبدی دارید
در صورت ابتلا به بیماری کلیوی
در صورت ابتلا به اختلالات ریتم قلب
اگر سطح پتاسیم در خون شما پایین است
در صورت ابتلا به بیماری میاستنی گراویس
در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
در صورتی که در دوران شیردهی هستید
( به نظر نمیرسد آزیترومایسین برای جنین و یا نوزاد مشکلی ایجاد کند ولی در هر صورت ، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید )

توجه : مصرف آزیترومایسین در بیماری ها و عفونت های مختلف متفاوت است . لطفا در صورتی که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرد ، آزیترومایسین را برای دیگران پیشنهاد نکنید .آزیترومایسین را همراه با غذا ، بعد و یا قبل از غذا میتواند مصرف کرده . در صورتی که از سوسپانسیون ، قطره ویا شربت آزیترومایسین استفاده میکنید باید حداقل دو ساعت بعد از صرف غذا مصرف شود .در صورتی که بیماری شما بهبود یافت ، دوره درمان را کامل کنید و مصرف دارو را قطع نکنید . قطع مصرف آزیترومایسین قبل از پایان دوره درمان میتواند باعث ایجاد مقاومت بدن در مقابل تاثیرات دارو شود . آزیترومایسین بیماری های ویروسی مانند انواع انفولانزا و سرماخوردگی را درمان نمی کند .

پیش از مصرف آزیترومایسین
در صورت بارداری یا شیردهی،سابقه ی مشکلات کبدی و کلیوی،تپش قلب غیر طبیعی و سابقه ی حساسیت دارویی حتما پیش از شروع مصرف این دارو پزشک خود را مطلع سازید.
این دارو به فرم های مختلف کپسول ،قرص و سوسپانسیون خوراکی ،قطره ی چشمی و ویال تزریقی در ایران موجود می باشد.
از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

نحوه ی مصرف آزیترومایسین
آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.
مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.زمانی که این داروها بدون تجویزپزشک ،با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این،باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند.این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود ،پاسخ نمی دهند.
از آنجا که عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.
مصرف خوراکی این دارو ممکن است بصورت تک دوز و یا بصورت دوره ی ۵تا۳روزه می باشد لذا مقدار و نوبت مصرف را حتما از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید.
در کودکان معمولاً فرم سوسپانسیون آزیترومایسین تجویز می شود و مقدارمصرف آن در هر نوبت با توجه به وزن و شرایط کودک توسط پزشک تعیین می شود.به دلیل طعم تلخ این دارو می توانید پس از آن ،مقداری آب میوه به کودک خود بدهید.
فرم کپسول آزیترومایسین بهتر است با معده ی خالی(یک ساعت قبل یا دوساعت پس از غذا) مصرف شود ولی در صورت معده درد،می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد. اما فرم قرص و سوسپانسیون دارو با غذا تداخلی ندارد و می توان آن را قبل یا پس از غذا مصرف کرد.
مصرف شربت های ضداسید معده را حداقل دوساعت با مصرف این دارو فاصله دهید.
در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

عوارض شایع آزیترومایسین
بروز اسهال خفیف ممکن است در اثر مصرف این دارو ایجاد شود که به مرور برطرف می شود اما در صورت شدید شدن اسهال و ادامه ی آن به پزشک مراجعه نمایید.
احساس گیجی و خستگی ،معده درد و تهوع نیز از عوارض شایع این دارو می باشند که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذا سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه و مصرف به اندازه آب در شبانه روز این علائم را کاهش دهید.
در صورت بروز سردرد مایعات به مقدار کافی مصرف کنید و از داروساز یا پزشک خود درمورد داروی ضددرد مناسب سوال نمایید.
دیگر عوارض جانبی این دارو

عوارض جانبی احتمالی آزیترومایسین اسهال، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ، زخم‌های دهانی یا زبان، خارش یا ترشح واژن، پلاک‌های سفید در دندان یا روی زبان، تب،خواب های پریشان، بی اشتهایی، افسردگی، حواس پرتی، درد مفصلی(آرترالژی) یا بثورات جلدی.

حساسیت

یک پاسخ حساسیتی نادر به آنتی‌بیوتیک‌ها آنافیلاکسی است که نیازمند توجه و مراقبت فوری پزشکی می‌باشد. آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می‌کند و با علائمی چون تورم لب‌ها و دور چشم، کهیر یا تورم‌های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس‌خس سینه، لرزش دست‌ها یا مشکل در تنفس مشخص می‌شود.

تداخل دارویی آزیترومایسین

آزیترومایسین ممکن است با برخی داروها به ویژه کاربامازپین، ترفنادین، سیکلوسپورین، ضدانعقادها (رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین)، تئوفیلین، و آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم/ منیزیم تداخل نشان دهد.

شرایط نگهداری آزیترومایسین
سوسپانسیون آماده شده ی دارو را حداکثر ۱۰تا۱۴روز در یخچال نگهداری نمایید.
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم و. بروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری

این دارو در گروه B قرار دارد و عوارض مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . مصرف این دارو در دوران حاملگی باید با تجویز پزشک باشد . برخی از پزشکان معتقد هستند مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث تغییر رنگ دندان جنین تا آخر عمر خواهد شد . (این مورد هنوز به صورت کامل مشخص نیست )

مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی :

اثرات این دارو در دوران شیردهی بر روی نوزاد به صورت کامل بررسی نشده است . در دوران شیردهی ، قبل از مصرف دارو و یا شیردادن به نوزاد ، با پزشک خود مشورت نمایید .

در صورتی که یک وعده مصرف آزیترومایسین را فراموش کنم چه کار باید بکنم ؟

در صورتی که مصرف داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید ، دوز فراموش شده را رها کرده و دوز بعدی را در زمان مورد نظر مصرف کنید .

تداخل دارویی آزیترومایسین و توصیه هایی درباره مصرف این دارو
حداقل ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف آزیترومایسین نباید از داروهای ضد انسداد که حاوی آلومینیوم ویا منیزیم هستند استفاده کنید . همچنین مصرف آزیترومایسین میتواند باعث اسهال شود .در صورتی که اسهال خونی دارید حتما با پزشک تماس بگیرید . بدون مشورت پزشک در زمان مصرف آزیترومایسین از داروای ضد اسهال استفاده نکنید . در زمان مصرف آزیترومایسین از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و از برنزه کردن پوست و سولاریوم دوری کنید . در صورتی که به مدت طولانی در بیرون از خانه هستید پیشنهاد میشود از کرم ضدآفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

برخی از داروهایی که با آزیترومایسین تداخل دارند عبارتند از :

کاربامازپین، ترفنادین، سیکلوسپورین، ضدانعقادها (رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین)، تئوفیلین، و آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم/ منیزیم

چگونگی مصرف آزیترومایسین

جهت درمان برونشیت، فارنژیت، پنومونی و عفونت‌های پوستی:

بزرگسالان ۱۶ سال و بالاتر: روز اول ۵۰۰ میلی‌گرم به صورت تک‌دوز(یک وعده) سپس از روز دوم ۲۵۰ میلی‌گرم
تک‌دوز(یک وعده) در روز و راس ساعت معین تا روز پنجم.
جهت درمان عفونت‌های کلامیدیایی:

بزرگسالان ۱۶ سال و بالاتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم به صورت یک مقدار واحد.
ایمنی و کارآیی کپسول آزیترومایسین در کودکان زیر ۱۶ سال مشخص نشده است.
نحوه مصرف آزیترومایسین برای درمان جوش صورت

از آنتی بیوتیک ها و همچنین آزیترومایسین برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود . برای درمان جوش معمولا درمان با استفاده از آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم در روز اول آغاز شده و در روزهای بعدی به ۲۵۰ میلی گرم کاهش میابد . در صورت مقاومت جوش به درمان میتوان این میزان را به ۵۰۰ میلی گرم روزانه به مدت ۵ روز ادامه داد . در هر صورت افزایش دوز آزیترومایسین تاثیر محسوسی در درمان جوش صورت نداشته و بهتر است از دوزهای پایین استفاده شود . در صورتی که جوش های صورت در زمان مصرف آزیترومایسین بهبود یافت ، مصرف دارو را قطع نکنید و دوره درمان را تا آخر ادامه دهید

منبع:کپسول آزیترومایسین چیست؟

کپسول آزیترومایسین چیست؟

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
846 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 4095
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.