رز سانگ

آمپول پروستاگلاندین چیست؟ | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 10 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

آمپول پروستاگلاندین چیست؟

دسته بندی : موزیک های مختلف تاریخ : پنج‌شنبه 20 سپتامبر 2018

آمپول پروستاگلاندین چیست؟

نام تجاری Prostodin tromethamine Hemabate

روش‌های مختلف جراحی و طبی جهت القای سقط مطرح شده است که یکی از آنها استفاده از پروستاگلاندین است.

موارد مصرف آمپول پروستاگلاندین

مطالعه به منظور مقایسه اثر آمپول پروستاگلاندین E2 و شیاف آن در القای سقط در سه ماهه دوم بارداری انجام شد.

مواد و روش‌ها :

این کارآزمایی‌ بالینی یک سوکور در سال 1381 در بیمارستان کوثر قزوین بر روی 36 زن باردار که در سه ماهه دوم حاملگی به علت کاهش مایع آمنیوتیک یا مرگ داخل رحمی جنین ، کاندید ختم حاملگی بودند انجام شد . بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. برای یک گروه 2 عدد شیاف 3 میلی‌گرمی واژینال PGE2 به فاصله 4 ساعت در واژن گذاشته و برای گروه دیگر یک آمپول 5 میلی‌گرمی پروستاگلاندین در 1000 سی سی سرم دکستروز %5 رقیق شد و بر حسب نیاز تعداد قطره های تجویزی در دقیقه افزایش یافت . در هر یک از دو گروه پس از 12 ساعت, در صورت عدم دفع جنین ، القا با اکسی‌توسین شروع شد و تا ختم حاملگی ادامه یافت .

داده ها با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای و t مقایسه شدند. یافته‌ها : بیماران دو گروه از نظر سن بارداری ، دفعات‌ حاملگی و اندیکاسیون ختم حاملگی تقریباً مشابه بودند . وقوع سقط قبل از شروع القا با اکسی‌توسین در بیماران دریافت کننده PG وریدی به طور معنی‌داری بیشتر از دریافت کنندگان شیاف بود (به ترتیب 14 نفر (%8/77) در برابر 2 نفر (%1/11) با 0001/0 P< ). از لحاظ میزان تغییر در نمره Bishop، میزان اکسی‌توسین مصرفی و نیاز به کورتاژ پس از دفع جنین اختلاف معنی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد.

ولی فاصله زمانی از شروع اینداکشن تا دفع جنین در گروه پروستاگلاندین وریدی به طور معنی‌داری کمتر از گروه شیاف بود ( به ترتیب 96/0 3/7 در برابر 6/5 1/11 ساعت ) (019/0 = P ) . عوارض در 2 نفر (%1/11) از گروه شیاف و 8 نفر (%4/44) از گروه آمپول مشاهده شد (026/0 = P). نتیجه‌گیری: استفاده از پروستاگلاندین وریدی جهت القای سقط در سه ماهه دوم حاملگی ضمن اثر بخشی بهتر نسبت به شیاف ، عارضه مادری عمده‌ای ندارد.

عوارض جانبی آمپول پروستاگلاندین:

تب خفیف که می آید و قطع می شود ،احساس سرما و لرزش، بیحسی، احساس خارش و سوزش ،تهوع، اسهال، سرفه ،سرگیجه، درد قاعدگی مانند یا صدای زنگ در گوش،است. این لیست کاملی از عوارض جانبی و عوارض دیگر که ممکن است اتفاق بیفتد، نیست. به دکترتان درمورد عوارض غیرطبیعی اطلاع دهید.

اطلاعات تجویز

عوارض جانبی (واکنش های مغایر).عوارض مغایر(معکوس)محلول استریل بطورکلی ناپایدار و واکنش پذیرهستند وقتی درمان واکنش -های مغایر مکرر مشاهده شده به تاثیرانقباضی آن روی ماهیچه نرم مربوط می شود. دربیماران مطالعه شده ،تقریبا” دو سوم اسهال و استفراغ تجربه شده ،تقریبا” یک سوم دمای بیش از ۲ درجه فارنهایت داشتند و یک چهاردهم تب و التهاب را تجربه کردند.

پیش درمانی یا استفاده توافقی ازداروهای ضد اسهال عوارض جانبی معد ه ای/مربوط به معده و روده با تمام پروستا گلندین های استفاده شده برای سقط جنین را کاهش می دهد. دربیمارانی که دمای بالا را تجربه کردند، تقریبا” یک شانزدهم دارای تشخیص بیماری آندومتری کلینیکی بودند. بقیه افزایش دماها ظرف چندساعت به حالت طبیعی برمی گردد پس از عوارض مغایر مشاهده شده در مدت استفاده ازامپول پروستاگلندین برای سقط جنین و برای خونریزی ، تمام آنها با کاهش فرمان تکرارمربوط نمی شوند:

استفراغ،عصبانیت، اسهال، خون دماغ شدن، سرگیجه، اختلال خواب خونریزی یا سوء هاضمه شدید ،لرزش یا اختلال سرفه و قفسه سینه ، وزوزسر ،سردرد، اندومتریت ، سکسکه، درد عضلانی شدید ، چلک زدن های مکرر، خشکی گلو، اغ زدن ، سرگیجه، تعریق بیش ازحد ،عفونت دهان ،بی اختیاری ادرار، احساس خفگی، غش تورم درسر.

بیشترین کاربرد ان زمانیکه برای سقط جنین استفاده می شود درمراقبت پس از مرخص شدن ازبیمارستان, ادرار شدید درهر ۵۰ بیمار مشاهده می شود. واکنش های حساسیتی شدید (مثل واکنش Anaphylactic ،شوک انافیلاکتیک، واکنش. امپول پروستاگلندین برای درمان خونریزی های شدید بعداز زایمان و برای سقط جنین بدلیل اختلالات ادراری استفاده می شود. این معمولا” بین بیستمین هفته بارداری توصیه می شود ولی ممکن است درزمانهای دیگرهم برای درمان دارویی استفاده شود. امپول ،اغلب وقتی سقط جنین کامل تخلیه نمی شود کمک میکند یا درزمان زایمان زودتراز موعد.پروستاگلندین ممکن مصارف دیگری هم داشته باشد .

بیماری تورم لگن ،بیمار ریوی، اختلال کلیوی و کبدغیره.این دارو دربیمارستان یا کلینیک برای سرعت دردرمان استفاده می شود درصورت آلرژی داشتن نباید استفاده شود یا درموقع شیردهی. درصورت ابتلا به دیابت ،فشارخون پایین و بالا ، صرع یا اختلالات دیگر با دکتر مشورت کنیدیا حتی بیماری قلبی، کلیوی، ریوی و کبدی .

ورود این دارو درشیر مادر معلوم نیست .

دیگر عوارض :

درصورت بروز هرگونه مشکل تنگی نفس، واکنش آلرژیکی و غیره و علائم نامبرده دربالا فوری با پزشک تماس گرفته و طبق دستور پزشک شاید با محدودیت درمصرف غذا، نوشیدنی یا دارو این علائم کنترل شوند. پروستاگلندین بصورت تزریق درعضله هم استفاده می شود .طبق برنامه پزشک عمل کنید. دربعضی موارد، پروستاگلندین شاید باعث تخلیه بعدازسقط نشود و مصرف آن تکرارشود، درصورت مصرف بیش ازحد اووردوز اتفاق می افتد. این دارو باید به اندازه طبق دستور مصرف شود.

منبع:آمپول پروستاگلاندین چیست؟

آمپول پروستاگلاندین چیست؟

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
885 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3988
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.