رز سانگ

تغذیه کودک هشت ماهه | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 10 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

تغذیه کودک هشت ماهه

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015

غذای کمکی نوزاد هشت ماهه

تغذیه کودک هشت ماهه

دفعات تغذیه سه بار در روز است و اگر شیرخوار بیشتر میل داشت یک یا دو میان عده نیز اضافه می شود مشروط به اینکه از مقدار و دفعات خوردن شیر مادر کم نشود. مقدار غذا بستگی به میل شیرخوار دارد که معمولا 10 قاشق مرباخوری در هر وعده است و تا پایان ماه هشتم به تدریج می تواند به 15 قاشق مرباخوری در هر وعده برسد. کودکانی که هم شیر مادر را خیلی خوب می خورند و هم اشتها و تقاضای بیشتری برای غذا خوردن دارند در صورتی که بر اساس منحنی رشد، چاق نباشند دادن غذای بیشتر حداکثر 20 قاشق مرباخوری در هر وعده اشکالی ندارد.
هفته اول ماه هشتم
ضمن ادامه برنامه ماه قبل، زرده تخم مرغ پخته و سفت شده هم به برنامه غذایی شیرخوار اضافه می شود. بعد از پختن تخم مرغ، زرده سفت شده را از سفیده جدا کرده و روز اول به اندازه یک نخود از زرده تخم مرغ را برداشته با کمی شیر مادر یا آب جوشیده، نرم کنید و به شیرخوار بدهید.هر روز صبح علاوه بر دادن فرنی یا حریره بادام، زرده تخم مرغ را هم به غذای شیرخوار اضافه کنید. از یک نخود در روز اول شروع کنید و هر روز به تدریج به مقدار آن اضافه کنید تا در طی 10 روز به یک زرده کامل برسد. از آن به بعد، هر روز نصف زرده تخم مرغ به کودک بدهید.اگر در برنامه غذایی کودک گوشت وجود ندارد یا اگر رشد کودک کند است یا اگر کودک به خوردن تخم مرغ مشتاق است و به خوردن غذاهای دیگر علاقه ای نشان نمی دهد می توان هر روز یک زرده کامل تخم مرغ پخته شده را همراه با فرنی یا حریره بادام یا پوره سیب زمینی به کودک داد.اگر کودک زرده تخم مرغ را نمی خورد می توان زرده تخم مرغ را در سوپ ظهر او ریخت یا زرده تخم مرغ را در مقدار کمی شیر رنده کرده و در کره یا روغن زیتون که داغ شده است ریخت و آنرا مرتب به هم زد.
می توان زرده تخم مرغ را به صورت نیمرو برای شیرخوار درست کرد به این صورت که اول زرده را کاملا به هم بزنید و در روغنی که داغ شده است بریزید و تا زمانی که خود را بگیرد آنرا به هم بزنید.
تذکر: دادن زرده تخم مرغ به شیرخوار به صورت عسلی توصیه نمی شود.
تذکر: سفیده تخم مرغ قبل از یک سالگی ممنوع است.

از هفته دوم ماه هشتم به بعد
توصیه می شود در تهیه سوپ کودک هفته ای یک بار به جای گوشت از جگر سالم گوسفند استفاده شود.
تذکر: استفاده از جگر گوسفند به صورت کباب شده مجاز نیست.
می توان برای تنوع دادن و بیشتر کردن غلظت سوپ به آن بلغور جو یا حبوبات (عدس و ماش که هضم آسانتری دارند) را اضافه نمود. برای افزایش تنوع و کیفیت غذایی می توان پنیر پاستوریزه کم نمک را ریز یا رنده کرده و به سوپ اضافه کرد.از اواسط ماه هشتم به بعد علاوه بر پوره سبزی می توان میوه های رسیده و نرم مانند سیب، گلابی، هلو، زردآلو، انبه، گرمک، طالبی، آلو، هندوانه و موز سالم و رسیده را به تدریج به برنامه غذایی شیرخوار اضافه کنید.آب میوه طبیعی از میوه هایی که مجاز به استفاده از آن هستید به اندازه 6 تا 12 قاشق مرباخوری (30 تا 60 سی سی) در روز اشکالی ندارد. باید آب میوه در منزل و با رعایت اصول بهداشتی تهیه شود و توصیه می شود که آب میوه را با لیوان یا فنجان نشکن به کودک بدهید.ماست غذای بسیار مفیدی است که اکثر شیرخواران آنرا دوست دارند. برای اینکه شیرخوار با طعم ماست آشنا شود بهتر است ماست را جدا از غذا به کودک داد ولی اگر کودک دوست دارد ماست را با غذا بخورد مانعی ندارد. شروع ماست هم با یک قاشق مرباخوری در روز است و مقدار آنرا می توان به تدریج و بر حسب تمایل کودک اضافه کرد.بعد از غذا، دادن یک یا دو خرما یا رطب که پوست و هسته آن گرفته شده باشد تنها یا همراه با ماست به عنوان دسر برای کودک بسیار مفید و لذت بخش است.با شروع هر یک از مواد غذایی جدید باید مراقب بروز علائم حساسیت و یا عوارض آن بود.

غذاهای انگشتی
از اواخر 8 ماهگی به بعد کودک قادر است مواد غذایی را با انگشت بردارد و به دهان خود ببرد. این کار تغذیه با انگشت نام دارد و باعث تشویق کودک به عمل جویدن و تغذیه توسط خود کودک می گردد. غذاهای انگشتی که در این زمان قابل استفاده هستند عبارتند از: تکه های کوچک هویج، سیب زمینی، کرفس، نخود فرنگی و باقلا سبز، عدس، تکه های گوشت بدون چربی یا کوفته قلقلی که کاملا پخته شده و با پشت قاشق له شده باشند. برای نرم کردن همه این غذاها می توان از کمی کره یا خامه هم استفاده کرد.تکه هایی از میوه های رسیده و سالم فصل مانند سیب، هلو، طالبی، گرمک، گلابی و موز هم مناسب هستند.

غذاهای انگشتی مورد استفاده در این ماه عبارتند از :
تکه های کوچک هویج ، سیب زمینی ، کرفس ، نخودفرنگی ، عدس ، تکه های گوشت بدون چربی یا کوفته قلقلی که کاملا پخته شده و با پشت قاشق له شده باشند . برای نرم کردن همه آن ها می توان از کمی کره یا خامه هم استفاده کرد .
تکه هایی از میوه های رسیده و سالم فصل مانند سیب ، هلو ، طالبی ، گرمک ، گلابی و موز هم مناسب هستند.
توصیه می شود هنگام خوردن غذاهای انگشتی ، حتما مادر مراقب شیر خوار حضور داشته باشد و خوردن کودک را زیر نظر بگیرد .
تذکر: بادام زمینی، خربزه، کیوی، آلبالو، گیلاس، توت فرنگی، توت سفید، شاه توت و تمشک در زیر یک سال ممنوع است.

نمونه برنامه غذایی نوزاد در انتهای ماه هشتم
نوزاد با ورود به ماه هشتم تنوع غذایی برای او زیادتر می شود و مادر علاوه بر فرنی، شیربرنج و حریره بادام و سوپ که در ماه هفتم شروع کرده، زرده تخم و ماست و… نیز به غذای کودک اضافه میشود. در اینجا یک نمونه غذایی یک روزه کودک 8 ماهه را آوردیم تا مادر مطمئن شود که برنامه غذایی کودکش در ماه هشتم درست است:
صبحانه : یک عدد زرده تخم مرغ کامل
میان وعده : میوه رسیده و نرم شده
ناهار : سوپ و ماست
عصرانه : پوره
شام : سوپ و ماست
1.در هفته اول زرده تخم مرغ به شیرخوار داده شود.
2.درهفته دوم علاوه بر زرده تخم مرغ می توان از میوه های رسیده و نرم مجاز نیز استفاده شود.
3.در هفته سوم و چهارم می توان ماست را به برنامه غذایی شیرخوار اضافه نمود

منبع:تغذیه کودک هشت ماهه

تغذیه کودک هشت ماهه

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
725 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3987
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.