رز سانگ

عوارض قرص سایتوتک | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
سه شنبه 28 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

عوارض قرص سایتوتک

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015

قرص سایتوتک چست؟

 

 

عوارض قرص سایتوتک

عوارض قرص سایتوتک

قرص سایتوتک (Cytotec) در ۱۹۷۳ عرضه و اولین بار برای درمان زخم معده از آن استفاده شد. این دارو در قالب قرص‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میکروگرمیو با نام دیگری همچو میزوپروستول (Misoprostol) تولید می‌گردد.

سایتوتک به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است. در یک تحقیق مشخص شد که مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود.میزوپروستول با نام میزوتک یا میزو گلندین در قالب قرص های 100 و 200 میکروگرمی در ایران تولید میگردد نام تجاری آن سیتوتک یا سایتوتک می باشد.
این قرص هم به شکل واژینال و هم خوراکی (زیر زبانی) برای ختم حاملگی و سقط جنین استفاده می‌شود. همچنین اگر مرگ داخل رحمی رخ داده باشد، پزشک این قرص را برای دفع جنین تجویز می‌کند. همچنین از این قرص علاوه بر سقط جنین در موارد دیگری مانند درمان زخم معده، القای زایمان و درمان خونریزی بعد از زایمان استفاده می‌شود.

بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک
بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می‌دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می‌شود. برخلاف تصور عموم هرچه سن بارداری بیشتر باشد این دارو اثردهی بهتری دارد.

سایتوتک در بین هفته‌های ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.چنانچه هدف شما از مصرف این دارو سقط جنین است بهتر است قبل از هر اقدامی برای انجام این کار با عوارض و همچنین شرایط قانونی آن آشنا شوید.

موارد مصرف ، عوارض و تداخل دارویی
موارد مصرف
درمان اولسر پپتیک
سقط خودبخودی
ایجاد زایمان زودرس
سقط جنین
عوارض سردرد، تهوع، کرامپ رحمی، دل درد، اسهال، نفخ، تب، پارگی رحم، اختلالات انعقادی، خونریزی شدید و غیرطبیعی واژینال، قاعدگی نامنظم یا افزایش یافته
تداخل دارویی اکسی توسین
طریقه مصرف قرص سایتوتک اصل
مصرف قرص سایتوتک از طریق واژن
1- در ابتدا ادرار کرده و پس از آن دست تان را بشویید.

2- بعد از آن دراز کشیده و با دست هر چهار قرص را درون واژن قرار دهید. نگران این نباشید که باید حتما قرص ها را در جای مشخصی قرار دهید، تنها تا جایی که دستتان قرص را لمس کند کافی است.

3- سپس از مرحله دوم و گذاشتن قرص ها درون واژن باید تا 30 دقیقه به همان صورت دراز بکشید.

مصرف قرص سایتوتک از طریق دهان
قبل از هرچیز اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. چهار قرص را بین گونه‌ها و دندان‌های پایین قرار دهید (دو قرص در هر طرف). قرص‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در این حالت نگهدارید. توجه داشته باشید که در مدت این ۳۰ دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه، با آب باقیمانده قرص‌ها در دهان را میل کنید. بعد از مصرف قرص‌ها تا ۲ هفته احتمال سقط شدن جنین هست، ولی بطور معمول در ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

عوارض قرص سایتوتک
عوارض جانبی این دارو میتواند درد، تهوع، استفراغ و اسهال باشد و پزشک ممکن است گزینه‌های دیگری برای درمان این مشکل ارائه دهد. براساس تحقیقات میزان موفقیت در تکمیل سقط جنین پس از استفاده از قرص سایتوتک 71 تا 84 درصد است. بیشتر خانمهایی که برای سقط جنین از دارو استفاده میکنند از انتخاب قرص سایتوتک رضایت داشته اند.

از جمله عوارضی که برای قرص سایتوتک برشمرده میشود شامل موارد زیر است:

اسهال
حالت تهوع
استفراغ
گرفتگی معده
نفخ
یبوست
سردرد
درد قاعدگی
لکه بینی یا قاعدگی نامنظم
خطر استفاده از قرص سایتوتک
خطرات استفاده از دارو برای تسریع در سقط جنین در مقایسه با سقط جنین طبیعی تقریبا برابر است و احتمال خونریزی و عفونت هم بسیار کم بوده و در صورت وجود بافت در رحم نیاز به کورتاژ خواهد بود. بدیهی است که کورتاژ هم خطراتی را به همراه دارد. بنابراین انتخاب روش مناسب بستگی به شما و پزشکتان دارد ولی معمولا جز در موارد اورژانسی از کورتاژ برای خاتمه کامل سقط استفاده نمی کنند. مدت زمان خونریزی برای سقط جنین ناشی از دارو همانند سقط جنین بدون مداخله و حدود 2 هفته است.
اگر علائم زیر را بعد از مصرف قرص سایتوتک مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

خونریزی شدید که بیش از دو نوار بهداشتی در ساعت و در طول دو ساعت متوالی ایجاد شود
خونریزی شدید که بعد از دو هفته مصرف دارو همچنان ادامه داشته باشد.
تب و خستگی طولانی بیش از 24 شاعت
بوی ناخوشایند واژن
عملکرد قرص سایتوتک در سه ماهه اول بارداری
استفاده از دارو برای سقط جنین معمولا در مواردی که سقط جنین تایید شده اما هنوز خونریزی شروع نشده، به کار میرود.

این قرص چه عملکردی دارد: پزشک شما یک یا چند دارو را تجویز میکند که باعث ایجاد اتساع رحم و ریزش دیواره آن میشود. این دارو ممکن است براساس پروتکل خاصی به صورت خوراکی یا واژینال مصرف شود.

پزشک معمولا توصیه میکند یک ساعت قبل از مصرف سایتوتک قرص ایبوپروفن مصرف شود تا گرفتگی عضلات کاهش یابد. در استفاده واژینال، چهار قرص در واژن قرار داده میشود و فرد 30 دقیقه دراز میکشد تا دارو جذب شود. اگر دارو را به صورت خوراکی مصرف میکنید باید آن را همراه غذا بخورید نه آنتی اسیدها یا کلسیم.

هنگامی که قرصها را مصرف میکنید باید نوار بهداشتی ویژه شب (5 تا 7 قطره‌) استفاده کنید و خودتان را برای خونریزی آماده کنید. خونریزی واژینال و درد ناشی از سقط در عرض یک تا چهار ساعت بعد از مصرف دارو شروع میشود.

درد و گرفتگی شکم ممکن است 3 تا 5 ساعت طول بکشد. خونریزی اغلب همان خونریزی قاعدگی است اما ممکن است بیشتر از حد معمول باشد. مانند سقط جنین معمولی خونریزی ظرف یک تا دو هفته متوقف میشود.

اگر خونریزی بعد از 24 ساعت شروع نشد با پزشک مشورت کنید و دستورالعمل لازم را دریافت کنید چون ممکن است دوز دارو را تغییر دهد.

نکاتی که در ارتباط با مصرف دارو سایتوتک باید بدانید
اگرعلائم بارداری مانند تهوع، نفخ و یا حساسیت پستان، معمولا در یک یا دو هفته پس از سقط جنین باقی ماند، شما هنوز هم ممکن است باردار باشید.
معمولا ظرف یک تا دو ساعت، حالت گرفتگی و خونریزی ایجاد می‌شود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای مقوی میل کنید. دراز بکشید و استراحت کنید. می‌توانید برای کنترل درد از قرص ایبوپروفن استفاده کنید.
چنانچه خونریزی شدیدی که داشته‌اید بعد از دو هفته کاهش نیافته است سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.
دو هفته بعد از حاملگی، آزمایش حاملگی به دلیل ماندن هورمون‌ها در بدن شما ممکن است مثبت باشد. اگر همچنان احساس می‌کنید که حامله هستید (حالت تهوع، خستگی، نرم شدن سینه و … دارید) به پزشک مراجعه کنید.
در ۸۰٪ موارد با این داروها سقط کامل صورت نمی‌گیرد و ممکن است شما مجبور به کورتاژ یا ساکشن شوید. چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست و ابن بقایای جفتی ممکن است باعث عفونت رحمی یا خونریزی منجر به مرگ شود.
گاهی ممکن است حاملگی شما خارج از رحم باشد پس تا وقتی جواب آزمایش خون شما مثبت شد سریع اقدام به تهیه دارو نکنید، چون استفاده از داروهای سقط جنین ممکن است باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحمی که نطفه به آن چسبیده و در نهایت مرگ شود.
معمولا ۴ تا ۶ هفته بعد از سقط جنین قاعدگی به روال خود بازمی‌گردد و مادر می‌تواند دوباره باردار شود.
نکته پایانی
در نهایت اینکه پیش از هر اقدامی برای سقط جنین خوب فکر کرده و اطلاعات کامل در این مورد به دست آورید، با اقدام عجولانه و ناآگاهانه ممکن است سلامتی خود را به خطر بیاندازید یا اینکه به خاطر از بین بردن جنین‌تان احساس پشیمانی کنید. همچنین حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت نموده تا از خطرات و عوارض سقط جنین پیشگیری کنید.

منبع:عوارض قرص سایتوتک

عوارض قرص سایتوتک

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
836 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 4072
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.