رز سانگ

قرص پروپرانولول برای چیست؟ | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 10 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

قرص پروپرانولول برای چیست؟

دسته بندی : موزیک های مختلف تاریخ : دوشنبه 2 جولای 2018

قرص پروپرانولول برای چیست؟

قرص پروپرانولول برای چیست؟

اگر استرس دارید و قرص پروپرانولول مصرف می کنید اما به طور دقیق نمی دانید قرص برای چیستپروپرانولول، این مقاله را بخوانید. قرص پروپرانولول داروی ضد استرس و تپش قلب می باشد و آن را اکثر افرادی که امتحان مهم و یا سمینار و یا سخنرانی دارند مصرف می کنند و اخیرا هم در بین دانش آموزان شایع شده است چون این دارو ضد استرس است و همه چیز را کنترل می کند. این باور غلطی است که همه داروها بدون عوارض هستند. شاید مصرف بیش از حد قرص پروپرانولول سبب اعتیاد به این دارو شود . کنار گذاشتنش بعد مدتی مشکل شود. همه چیز درباره قرص پروپرانولول را دراین مقاله مطالعه کنید.

پروپرانولول چیست؟

قرص پروپرانولول(Propranolol) دارویی از دسته بتابلاکرهاست (بتا بلاکرها باعث کاهش آدرنالین در بدن و پیشگیری از اضطراب می‌شوند) که با نام‌های تجاری ایندرال و پرانول هم شناخته می‌شود، این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی و درمان بی‌نظمی تپش تجویز می‌شود. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب و اختلال هراس به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز کاربرد دارد.

قرص پروپرانولول در چه مواردی مصرف می‌شود؟

درمان اضطراب
یکی از علایم اصلی اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کار قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم. تقویت عضلات با افزایش خون‌رسانی که ما را وحشت‌زده و عصبانی می‌کند در صورت سریع کار نکردن قلب اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این دو فایده مهم پروپرانول است که از آن برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

کنترل فشار خون
اگر شما دارای فشار خون بالا می‌باشید، قرص پروپرانولول اجازه می‌دهد تا فشار خون در رگ‌های خونی‌تان کاهش یابد و به پیشگیری از ریتم غیر طبیعی سریع قلب (آریتمی) کمک می‌کند.

پیشگیری و کنترل میگرن‌های عصبی
این بتابلاکر معمولا برای کمک به جلوگیری از میگرن تجویز می‌گردد. قرص پروپرانولول ۱۰ یا پرانول ۲۰ می‌تواند برای افرادی که درمان‌های دیگری برای میگرن دریافت کرده‌اند و نامناسب بوده، مفید واقع شود.

توصیه‌ هنگام‌ مصرف‌ قرص پروپرانولول
بطور منظم‌ به‌ پزشکتان‌ مراجعه‌ کنید تا بهبودیتان‌ را زیر نظر داشته‌باشید.
در مورد میزان‌ فعالیت‌ قابل‌ قبول‌ براساس‌ وضعیت‌ بدنیتان‌ با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید. پروپرانولول‌ممکن‌ است‌ درد قفسه‌ سینه‌ را کاهش‌ دهد یا از آن‌ جلوگیری‌ کند و در نتیجه‌ باعث‌ شود تا از آن‌ حد که‌ برایتان‌ بی‌خطر است‌ فعالتر باشید. که‌ این‌ خود موجب‌ درد قفسه‌ سینه‌ و علایم‌ جدی‌ دیگر می‌شود.
وزنتان‌ را نسبت‌ به‌ قد و استخوان‌بندی‌تان‌ در یک‌ محدوده‌ مناسب‌ نگه‌ دارید. در صورت‌ نیاز برای‌ کاهش‌ وزن‌ از پزشکتان‌ کمک‌ بگیرید.
اگر برای‌ کاهش‌ فشار خون‌ پروپرانولول‌ مصرف‌ می‌کنید، مصرف‌ سدیم‌ (نمک‌) خود را محدود کنید. از پزشکتان‌ درخواست‌ کنید دستورات‌ تغذیه‌ای‌ در اختیارتان‌ بگذارد یا شما را به‌ یک‌ متخصص‌ تغذیه‌ معرفی‌ کند.
اگر سیگاری‌ هستید، سیگار را ترک‌ کنید، از پزشکتان‌ بخواهید شما را به‌ یک‌ مشاور یا گروه‌ ترک‌ سیگار معرف‌ کند.
الکل‌ ننوشید.
از وضعیت‌ خوابیده‌ به‌ نشسته‌ یا ایستاده‌ و یا از حالت‌ نشسته‌ به‌ ایستاده‌ آرام‌ تغییر وضعیت‌ دهید تا دچار سرگیجه‌، سیاهی‌ رفتن‌ چشم‌ یا غش‌ نشوید.
در هوای‌ سرد لباس‌ گرمتر بپوشید، چرا که‌ پروپرانولول‌ ممکن‌ است‌ شما را به‌ سرما حساستر کند.
قرصهای‌ طولانی‌ رهش‌ را یکجا ببلعید ، آنها را نشکنید یا خرد نکنید.
قرصهای‌ معمولی‌ را در صورت‌ مشکل‌ در بلع‌ می‌توانید خرد کرده‌ و با نصف‌ قاشق‌ مربا یا پودینگ‌ مخلوط‌ کنید.
محلول‌ خوراکی‌ را با مقداری‌ نوشیدنی‌ یا غذای‌ نیمه‌ جامد مخلوط‌ کرده‌، سپس‌ استفاده‌ کنید.
برای‌ روزهای‌ تعطیل‌ مقدارکافی‌ دارو در دسترس‌ داشته‌ باشید.
یک‌ برگه‌ شناسایی‌ پزشکی‌ که‌ نشان‌ دهد پروپرانولول‌ مصرف‌ می‌کنید به‌ همراه‌ داشته‌ باشید.
پزشکان‌ دیگر را از اینکه‌ پروپرانولول‌ مصرف‌ می‌کنید مطلع‌ سازید، زیرا ممکن‌ است‌ بر روی‌ برخی‌ آزمونهای‌ آزمایشگاهی‌ اثر بگذارد یا موجب‌ بروز واکنش‌ به‌ دنبال‌ تزریقات‌ مربوط‌ به‌ حساسیت‌زدایی‌ شود.
قرص پروپرانولول‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌، و دور از گرما، نورمستقیم‌، و حرارت‌ مرطوب‌ نگه‌ دارید (در این‌ شرایط‌ پروپرانولول‌ فاسد می‌شود).

طریقه مصرف قرص پروپرانولول

پروپرانولول را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. به طور معمول شما می‌توانید یک عدد قرص ۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم پروپرانولول را یک ساعت قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس‌زا و مضطرب بخورید.

در ارتباط با مصرف قرص پروپرانولول موارد زیر را در نظر داشته باشید:
هرگز مصرف این دارو را به صورت ناگهانی متوقف نکنید.
این دارو می‌تواند منجر به نتایج غیرطبیعی در نتایج آزمایشی شود.
اگر در حال درمان پرفشاری خون هستید، استفاده از پروپرانولول را حتی زمانی که احساس خوبی دارید مصرف کنید.
دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت نگه‌داری کنید.
هرگز اجازه ندهید داروی مایع منجمد شود.

عوارض مصرف قرص پروپرانولول

اسهال، تهوع، سردی دست و پاها، اختلالات خواب، تغییر در میل جنسی و ریزش مو می‌تواند در صورت مصرف قرص پروپرانولول پدیدار گردد. عوارض مصرف این دارو را می‌توان موارد زیر دانست:

افزایش وزن
بتابلوکرها باعث وزن‌گیری افراد می‌شوند. بلاک کردن آدرنالین در بدن باعث شلی بدن شده و ممکن است سطح سوخت و ساز را پایین آورده و منجر به افزایش در بدن شود.

افسردگی و خستگی
ما به مقداری آدرنالین برای تحرک و بشاش بودن نیاز داریم. در صورتیکه این دارو آدرنالین را در بدن بلاک می‌کند که این موضوع علاوه بر بروز افسردگی باعث از دست دادن کالری و خستگی هم می‌شود.

تاری دید و احساس سرگیجه
زمانی که ضربان قلب کاهش یابد احتمال سرگیجه یا غش در فرد افزایش می‌یابد. تاری دید هم از دیگر عوارض مصرف قرص پروپرانولول است.

هشدارهای مصرف پروپرانولول

اگرچه مصرف قرص پروپرانولول باعث تسکین وضعیت اضطراب و استرس ما می‌شود اما مصرف دایمی آن اعتیادآور است و بعد از آن بدون خوردن قرص کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم. همچنین، بتابلاکرها مانند پروپرانول تنها می‌تواند آدرنالین را بلاک کند اما تولید آن را متوقف نمی‌کند. این سوال اینجا مطرح می‌شود پس چه اتفاقی برای تولید آدرنالین می‌افتد؟ بنابراین مصرف دایم این قرص‌ها باعث تغییر عملکرد طبیعی می‌شود که با قطع آن‌ها بدون جایگزین درمانی دیگر مشکلاتی در بدن بوجود می‌آید.

توجه داشته باشید که اگر به پروپرانولول حساسیت دارید نباید آن را مصرف کنید. اگر مبتلا به آسم، تپش قلب بسیار کند و یا شرایط قلبی حاد هستید بهتر است از این دارو استفاده نکنید.

منبع:قرص پروپرانولول برای چیست؟

قرص پروپرانولول برای چیست؟

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
881 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3988
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.