رز سانگ

معرفی آبشار پونه زار | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
پنج شنبه 9 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

معرفی آبشار پونه زار

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015

آبشار پونه زار فریدون شهر

معرفی آبشار پونه زار

معرفی آبشار پونه زار

امروز می خواهیم کوله ی ایرانگردی خود را برداریم و به دل اصفهان بزنیم تا ببینیم که از طبیعت بکر و زیبای استان زیبای اصفهان به چه شگفتی هایی خواهیم رسید. واقعیت این است که ما می دانیم که دقیقا امروز کدام یک از جاذبه های طبیعی این استان را می خواهیم بررسی نماییم و منظور ما دقیقا آبشار پونه زار فریدون شهر است که از جمله ی جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و جذاب این استان محسوب می شود و افراد بسیاری از سراسر کشور در ایام مختلف برای وقت گذراندن در این منطقه به آن سفر می کنند. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، آبشار پونه زار فریدون شهر را مورد بررسی قرار دهیم.
آبشار زیبای پونه زار را باید به عنوان یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران و استان اصفهان دانست. این آبشار که یکی از دیدنی های طبیعی بسیار جذاب در این استان است، در دره ای زیبا که نام آن هم پونه زار است و در ارتفاعات زاگرس مرکزی قرار گرفته است. در واقع می توان به جدیت گفت که قرارگیری این آبشار در دل این ارتفاعات بیشترین سهم از معروف شدن و زیبایی این جاذبه را بر دوش کشیده است زیرا به آن چشم اندازی فوق العاده زیبا و دیدنی هدیه داده است.

آبشار پونه ‌زار فریدون شهر دارای بیش از ۷۵ متر است. منبع آب گوارایی که از این آبشار سرچشمه می گیرد از چشمه‌ های ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برف‌ ها و یخچال‌ های قله های سر به فلک کشیده ی ارتفاعات زاگرش نشات گرفته اند و پس از گذراندن مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرکان که در اعماق دره‌ های گودِ مناطق کوهستانی متراکم غرب استان اصفهان می ‌ریزد.

اگر بخواهیم این آبشار زیبا را با جزئیات به شما معرفی نماییم، باید بگوییم که این آبشار دارای دیواره هایی پوشیده از گیاه خزه سنگ است که به آن شکلی زیبا و عجیب قریب داده است و به همین خاطر نیز برای بسیاری از افراد جالب و دیدنی می باشد.

این آبشار زیبا آن قدر فضایی زیبا و جذاب دارد که علاقه مندان به طبیعت و جاذبه های طبیعی زیادی را به خود جذب نموده است. این آبشار از جمله مناطقی است که محیط مناسبی را برای اسکان چند ساعته برای طبیعت گردان به وجود می آورد و علاوه بر آن، محیط اطراف آن به قدری زیبا است که کسی دلش نمی آید تا آن را از دستت بدهد. آبشار پونه زار فریدون شهر بعد از روستای چغیورت یا روستای پشت کوه قرار گرفته است و در حدود تنها ۳۰ دقیقه پیاده روی از این روستا دارد. البته در نزدیکی شما، روستای دربند قرار گرفته است.

این اسامی به نسبت جدید هستند و نام قدیم این مسیر، آخوره پایین و نام جاده ی بالاتر آن، آخوره بالا بوده است. اما شگفت انگیزهای این مسیر تنها محدود به محیط طبیعی زیبا و منحصر به فرد و البته آبشار پونه زار فریدون شهر نیست بلکه جالب است بدانید که بسیاری از گل های وحشی و دارویی ایران را می توان در کوه های این منطقه و اطراف این آبشار پیدا کرد.

از جمله ی گیاهانی که در این منطقه می رویند، درخت زرشک وحشی است که در میانه ی راه پاکوب آبشار رویش دارند و به زیبایی ها و ارزش های گیاه‌ شناسی این منطقه می‌ افزایند. از جمله ی دیگر مشخصات توپوگرافی این منطقه این است که چشمه های پر آب این منطقه به سمت غرب این آبشار سرازیر می شوند و در نهایت، سر چشمه های رود دز را تشکیل می دهند.

چشمه ی لنگان در این منطقه، از آبدهی بالایی برخوردار است و از آن، جهت تامین آب شرب مردم فریدون شهر استفاده می شود. چشمه ی لپه نیز در حدود ۲ کیلومتری چشمه ی لنگان واقع است و خروج آب از این چشمه به طور منظم است به طوری که به مدت حدود یک ربع آب از زمین خارج شده و سپس جریان خروج آب قطع می شود. آبشارهای این منطقه بیشتر بین شهرستان های داران و فریدون شهر و در بین چشمه های این مناطق واقع شده اند.
یکی از نکات جالبی که درباره ی این آبشار وجود دارد این است که اگر خاطرتان باشد، بالاتر گفتیم که این چشمه ارتفاع ۷۵ متری دارد اما این در حالی است که ارتفاع صحیح آبشار پونه زار فریدون شهر در حدود ۴۰ متر می باشد و در همین ۴۰ متر توانسته است تا در نهایت جلوه‌ ای اسرارآمیزو سبز را با کمک خزه‌ های سبز رنگ ایجاد نماید.

آبشار پونه ‌زار فریدون شهر از چندین سر چشمه تشکیل شده است. یکی از سرچشمه‌ ها در فاصله ی ۲ الی ۳ کیلومتری بالا دست آبشار قرار گرفته است و در میانه ی راه چند چشمه ی دیگر به آن اضافه می ‌شود. سر چشمه‌ های مهم دیگری در کنار خود آبشار قرار دارد که در مسیر پاکوب آبشار مشخص هستند. تمامی سر چشمه‌ های این آبشار دائمی هستند و در تمامی فصل های سال، این آبشار با نمایی زیبا خود ‌نمایی می ‌کند.

باید بدانید که آب آبشار پونه ‌زار فریدون شهر از دره ی دربند به دره ی پونه ‌زار می‌ ریزد و در منطقه ی ییلاقی همستان به رودخانه ی یلان متصل می‌ گردد. آبشار پونه ‌زار فریدون شهر که از تمام قسمت‌ های آن آب جاری است.
به سمت پایین به طرف دره، در یک شیب تند و ریزشی در غرب آبشار در حرکت است. آبشار پونه‌ زار فریدون‌ شهر از جمله آبشار‌هایی است که زیبا و فوق‌ العاده می باشد و صدای آب آن، دلنواز و مناظری دل ‌انگیز را برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد. برخی که آبشار را دیده‌ اند، آن را زیباتر از آبشارهای شوشتر هم معرفی کرده ‌اند. این آبشار با این که بسیار دیدنی و جذاب است اما با این حال، درباره ی آن تا به حال اطلاع رسانی در حد و درخور آن وجود نداشته است.

درباره ی آبشار پونه زار فریدون شهر باید این نکته را بدانید که در طول تمامی فصل های سال و به‌ جز فصل زمستان که برودت هوا باعث یخبندان می‌ شود، دارای آبی گوارا است. از آن جایی که این آبشار و اطراف آن از پر جاذبه ‌ترین مکان‌ های تفریحی و گردشگری در این منطقه به شمار می ‎روند، در هنگام فصل بهار و تابستان بسیار شلوغ هستند.

البته شما این مقدار شلوغی را در روزهای تعطیل بسیار بیشتر از دیگر ایام ذکر شده شلوغ است. باید این نکته را بدانید که بیشتر گردشگران این منطقه از استان اصفهان و اطراف آن می باشند. اگر قصد دارید تا به آبشار پونه زار سفر کنید باید این نکته را بدانید که آب آبشار پونه ‌زار بسیار سبک است و به گفته ی مصرف کنندگانش، خاصیت دارویی آن نیز به اثبات رسیده است.

اگر در نظر دارید تا قبل از شروع فصل زمستان به این آبشار زیبا سر بزنید و از زیبایی های طبیعی آن استفاده ببرید، باید به چند نکته ی مهم توجه داشته باشید.

توصیه می کنیم که حتما برای سفر به این منطقه حتما با شخصی که تجربه ی سفر به این آبشار را دارد، همسفر شوید. البته تورهای مسافرتی هم بسیار به شما توصیه می شوند.
کوله ی کاملی که شامل: کرم ضد آفتاب، خوراکی های کنسروی، داروهای اولیه ی مورد نیاز، پاوربانک، عینک آفتابی و لباسی گرم است را به همراه داشته باشید.
حتما از کفش مناسب برای طبیعت گردی و کوهنوردی استفاده نمایید.
از مسیرهای مطمئن و محکم عبور کنید.
برای دسترسی به آبشار پونه زار فریدون شهر می توانید تا از مسیر شهرکرد‌، جاده ی شیخ‌ شبان‌، روستای کمیشک‌، سنیگرد‌، اسکندری‌، خویگان به شهر داران و از آنجا به طرف فریدون شهر حرکت نمایید. شما در مسیر خود، روستا‌های برف انبار، خمسلو، خویگان، صادقیه، بیجگرد، پادجان را پشت سر می ‌گذارید تا به فریدون ‌شهر که در ۱۷۰ کیلو‌متری شهرکرد و ۱۵۵ کیلو‌متری شهر اصفهان قرار دارد، برسید.

شما پس از عبور از فریدون ‌شهر به یک سه راهی خواهید رسید که سمت راست آن به طرف پونه ‌زار و مسیر چشمه لنگان می ‌رود. این بدان معناست که اگر جاده را مستقیم ادامه دهید، به چشمه ی لنگان می ‌رسید. هنگامی که به چشمه رسیدید، مسیر خود را به سمت روستای پشت کوه تغییر مسیر دهید. پس از آن، از روستای پشت ‌کوه تا آبشار پونه زار تنها ۱۳ کیلو‌متر فاصله باقی مانده است که فاصله ی آبشار تا شهرکرد را حدودا برابر با ۱۸۳ کیلومتر می‌ کند و ۲ الی ۳ ساعت نیز زمان برای رسیدن نیاز دارد.

لطفا در طول مسیر رسیدن به فریدون شهر توجه داشته باشید که؛

از شهر فریدون‌ شهر تا آبشار تنها ۲۵ کیلومتر است اما، به دلیل جاده ی پرپیچ و خم و خطرناکی که در پیش رو دارید، کمِ کم ۳۰ دقیقه زمان برای رسیدن به پارکینگ آبشار لازم دارید.
آبشار پونه زار فریدون شهر دارای پارکینگ است و مسیر پاکوب آن برای راحتی بازدیدکنندگان تا حد ممکن بهینه شده است.
توجه داشته باشید که آبشار به دلیل داشتن لبه ‌های ریزشی، قابلیت نزدیک شدن را ندارد و باید در پایین رفتن از مسیر آبشار، جانب احتیاط را رعایت نمود.

منبع:معرفی آبشار پونه زار

معرفی آبشار پونه زار

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
750 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3987
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.