رز سانگ

معرفی ابشار شوی | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
پنج شنبه 9 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

معرفی ابشار شوی

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015

آبشار شوی کجاست؟

 

معرفی ابشار شوی

معرفی ابشار شوی

آبشارها که از جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند، اغلب آب یک رودخانه را از مکانی مرتفع به دره هدایت می‌کنند. اگر دوست دارید با بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه آشنا شوید
تقریبا می‌توان با اطمینان گفت که محیط‌های آبی پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری هستند. حال هر مقصدی که محیط آبی قابل توجهی مانند دریا، دریاچه، رودخانه، چشمه یا آبشار داشته باشد بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌‌گیرد.

در این میان آبشارها به خاطر محیط‌هایی که در آن‌ها شکل می‌گیرند در فصول گرم سال پذیرای افراد زیادی هستند. کبودوال، لاتون، شاهاندشت، مارگون، بیشه، آل سفید در کنار شوی از معروف‌ترین آبشارهای ایران هستند.

آبشار شوی بزرگ ترین آبشار طبیعی خاورمیانه جواهری ارزشمند در کشور است که پتانسیل‌های بالقوه‌ای برای تبدیل شدن به یکی از مهمترین جاذبه‌های این مرز و بوم را دارد.

معرفی
شوی آبشاری با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در شهرستان دزفول از توابع استان خوزستان قرار دارد. البته از آنجایی که شوی در نزدیکی مرز بین خوزستان و لرستان قرار دارد برخی از مردم لرستان بر این باورند که این آبشار متعلق به استان لرستان است.
جدای از این بحث‌ها باید گفت هر جاذبه‌ای که در ایران قرار دارد متعلق به تمام مردم این سرزمین است و همه می‌توانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند و به آن‌ها افتخار کنند. آبشار مذکور در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و از تنوع محیطی و زیستی فوق العاده‌ای برخوردار است.

وجود دهستانی به نام شوی در اطراف آبشار سبب نامگذاری آن به این اسم شده است. در زبان محلی شوی معنی لطافت می‌دهد. البته در برخی جاها به دلیل نزدیکی آبشار شوی به ایستگاه راه آهن تله زنگ از آن به نام آبشار تله زنگ هم یاد می‌شود.

این آبشار از درون غاری سرچشمه می‌گیرد و پس از بیرون آمدن از آن از صخره‌های بلندی به پایین می‌ریزد. آب این آبشار مسافتی را از میان دشت‌ها و کوه ها می‌پیماید و در نهایت به آغوش دریاچه سد دز در استان خوزستان وارد می‌شود.
جاندارانی همچون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی بخش مهمی از زیستگاه اطراف آبشار را تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی که اطراف این منطقه رشد کرده‌اند نام ببریم، باید به درختانی همچون بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط اشاره کنیم. همچنین می‌توان روی دیواره‌های صخره‌ای که آبشار از آن سقوط می‌کند و در زیر آن رویش گیاهی به نام سیاه‌وشان را مشاهده کرد که خاصیت دارویی فوق العاده‌ای دارد. بد نیست بدانید این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مانند زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ‌های کلیوی بسیار مفید است.

در نزدیکی آبشار شوی آبشار دیگری وجود دارد که اغلب با عنوان آبشار شوی دوم یا آبشار سنگ مار از آن یاد می‌شود. این آبشار با پیاده‌روی حدود نیم ساعت از آبشار اصلی فاصله دارد اما مطمئن باشید پیمودن این راه ارزشش را دارد که با چشم اندازی کاملا متفاوت از آبشار اصلی روبرو خواهید شد.

دسترسی نه چندان آسان به این آبشار تا حد مطلوبی باعث بکر ماندن آن شده است و همین مورد لذت دیدن آن را دوچندان می‌کند. آبشار شوی به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی استان خوزستان در تاریخ ۲۹ دی سال۱۳۹۳ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.
دسترسی
دسترسی به آبشار شوی بدون تحمل کمی سختی و مدت زمانی پیاده‌روی امکان پذیر نیست. مسیری تا نزدیکی آبشار وجود دارد که مجبور هستید در انتهای آن وسیله‌ی نقلیه خودتان را پارک کرده و باقی مانده‌ی راه را که مسیری کوهستانی است، با پای پیاده طی کنید.

البته همین موضوع خود بخشی از جذابیت سفر به این منطقه محسوب می‌شود. در ضمن اگر بخواهید با استفاده از قطار به این ناحیه سفر کنید باید چند ساعتی را اضافه به صورت پیاده طی کنید.
برای رسیدن به آبشار دو مسیر در اختیار شما قرار دارد. مسیر اول از منطقه سردشت دزفول و پیرچل شروع و به آبشار منتهی می‌شود. در طی این مسیر باید جاده‌ای ۱۳۰ کیلومتری از دزفول تا روستای سرتنگ را پیموده و پس از آن از این روستا تا آبشار را طی زمانی حدودا دو ساعته با پای پیاده طی کنید.

مسیر دوم نیز همان گونه که بالاتر گفتیم از طریف راه آهن تله زنگ صورت می‌پذیرد. در طول این مسیر می‌توانید از امامزاده احمد معروف به پیرچل و آبشارهای متعدد دیگر و آبشار دوم (سنگ مار) دیدن کنید.

بهتر است بدانید که این مسیر دسترسی سخت‌تری دارد و طبعا زمان بیشتری هم به طول می‌انجامد. با این وجود اگر توانایی بدنی و وقت کافی دارید این مسیر پیشنهاد می‌شود. برای دسترسی به ایستگاه قطار تله زنگ باید از طریق شهر دورود در استان لرستان و قطار درود اندیمشک استفاده کنید.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه و دیدن آبشار شوی فصل بهار و به خصوص فروردین است. در این موقع از سال آبشار در بهترین حالت خود قرار داشته و طبیعت هم در زیبایی هرچه تمام تر قرار دارد.

اگر مایل بودید می‌توانید شب را در اطراف آبشار چادر بزنید اما حتما به تجهیزات مربوط به سفر توجه کافی را داشته باشید. همچنین خودتان را برای بارش‌های شدید فصل بهار آماده کنید.

منبع:معرفی ابشار شوی

معرفی ابشار شوی

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
678 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3987
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.