رز سانگ

معرفی پارک جنگل قرق | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

معرفی پارک جنگل قرق

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015

پارک جنگل قرق در ۲۴ کیلومترى شرق گرگان و در مسیر جاده اصلى گرگان – مشهد قرار دارد و مشتمل بر پارک وحش، تأسیسات رفاهى و پارک بازى مى‌باشد. پارک جنگلى قرق از تفرجگاه‌هاى مهم گرگان است که در تمام طول سال مورد بهره‌بردارى قرار مى‌گیرد. پارک جنگلی قرق گرگان یکی از مناطق مهم زیست محیطی جانواران در ایران محسوب می شود.

مساحت این پارک ۶۵۰ هکتار است و در محیط جلگه‌ای قرار دارد. ارتفاع نسبی 105 متر از سطح دریا واقع است .بلند ترین نقطه آن 600 متر و کوتاه ترین آن 40 متر می باشد . میانگین بارندگی سالانه آن 3/633 میلی متر و حداقل درجه حرارت متوسط سالانه 4/8 و حداکثر آن 5/27 و متوسط درجه حرارت 8/17 درجه سانتی گراد می باشد . جریان باد در بهار و تابستان از غرب به شرق و شب ها ازجنوب به شمال است . این پارک دارای دو حلقه چاه عمیق است که از طریق لوله کشی ، آب به منبعی که در مرکز پارک بر روی تپه ای قرار دارد و سپس به سیستم شبکه آبرسانی متصل می شود که از نظر کیفیت ، از درجه بالایی برخوردار است .

معرفی پارک جنگل قرق

معرفی پارک جنگل قرق

طرح این پارک در سال ۱۳۴۸ توسط مرحوم حسین سعیدی آشتیانی؛ بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی ایران، تهیه و عملیات اجرایی آن از ۱۳۵۰ آغاز شد. داخل این پارک، یک پارک وحش (محدوده‌ای برای نگهداری حیوانات وحشی) موجود است. همچنین دارای پناهگاه‌های چوبی برای اسکان بازدیدکنندگان و سایر امکانات رفاهی می‌باشد.

رویشگاه جنگلی آن «انجلی» و «ممرزستان» است و سایر گونه‌های آن بلوط، نمدار، توسکای قشلاقی، افرا، خرمندی و آزاد است و رویشگاه‌های درختچه‌ای و پوششی آن همانند سایر رویشگاه‌های جلگه‌ای ایران است.

در این پارک جنگلی، گونه‌های حمایت‌شده گوزن قرمز ایران نگهداری و تکثیر ‌شده و به دیگر مناطق کشور برای زیست و زادآوری منتقل می‌شوند. پارک جنگلی قرق به عنوان زیستگاه گوزن قرمز شناخته شده است، گوزن قرمز از گونه‌های حمایت شده محیط زیست است.

بازدید از پارک بیشتر در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد و شبکه های آبرسانی، برق رسانی ، سرویس های بهداشتی ، پارک وحش ، پارک کودک ، پناهگاه های چوبی ، محدوده کمپینگ و پیک نیک ،فروشگاه و رستوران ، ساختمانن نگهبانی و انتظامی ، مسیر های آسفالته ماشین رو و پیاده رو از امکانات پارک جنگلی قرق می باشند .

پارک وحش قرق گرگان:

پارک وحش قرق گرگان، زیستگاه گوزن قرمز به نام مرال از گونه های حمایت شده و یکی از مناطق مهم زیست محیطی جانواران ایران است.

در حال حاضر ۳۳ راس گوزن قرمز در پارک جنگلی قرق گرگان زیست و زادآوری می کنند. این پستاندار از بزرگترین انواع گوزن است که وزن نر این حیوان بین ۱۶۰ تا ۲۱۰ کیلو است.

در این پارک ، گونه های حمایت شده گوزن نگهداری و تکثیر می شوند و به دیگر مناطق کشور برای زیست و زادآوری منتقل می شوند. تاکنون گوزنهای قرمز گرگان به زیستگاههای شاهرود، ارسباران، پارک ملت تهران و … منتقل شده اند.

به نوعی می توان گفت تمام گوزنهایی که در تمام مناطق مختلف کشور زیست می کنند، رگ و ریشه شان به پارک وحش قرق بر می گردد.

در سالهای گذشته تعدادی، گوزن به زیستگاههای شاهرود، ارسباران، پارک ملت تهران و … منتقل شده است.

سالانه حدود پنج تا شش راس مرال در این پارک زادآوری می کنند و در حال حاضر ۳۳ راس گوزن در این پارک زیست می کنند.

در این پارک ، نسبت به درمان و نگهداری گوزن ها و تکثیر آن نیز اقدام می شود.

گوزن قرمز حیوان بسیار هوشیار و باهوشی است و هر سال شاخ اندازی می کند و در سال جدید شاخ های جدیش رشد می کند.

هر سال در فصل گاوبانکی که فصل عاشقی مرالهاست از سوی محیط زیست برای جلوگیری از شکار گوزنها، اقدام به برپایی چادرهای گاوبانکی می شود.

جنگلهای استان زیستگاه گونه های جانوری مختلفی است که گوزن قرمز یا مرال به عنوان یک گونه بومی و منحصر بفرد از پستانداران حمایت شده ایست که در جنگلهای خزری زیست می کند.

منبع:معرفی پارک جنگل قرق

معرفی پارک جنگل قرق

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
664 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 4092
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.