رز سانگ

معرفی چشمه گل رامیان | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 31 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

معرفی چشمه گل رامیان

دسته بندی : موزیک های مختلف تاریخ : چهارشنبه 15 آگوست 2018

چشمه گل رامیان

معرفی چشمه گل رامیان

رامیان مرکز شهرستان رامیان و یکی از شهرهای استان گلستان است. در این استان و در فاصله ی کمی از شهرستان رامیان یکی از پدیده های طبیعی بسیار دیدنی کشورمان وجود دارد که سبب جذب گردشگران و مسافرانی است که به این استان سرسبز و زیبا سفر می کنند. این پدیده ی طبیعی زیبا چشمه گل رامیان است که در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در دامنه کوه قرار دارد. چشمه گل رامیان چشمه ای آهکی به طول ۹۰ متر و عرض ۸۰ متر است.

این چشمه از یک سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد. چشمه گل رامیان بدلیل عمق زیاد، به رنگ سبز تیره است و ۷۲۰ متر مربع از این منطقه را دربرگرفته است. این پدیده ی طبیعی منظره ای چشم نواز در این نقطه بوجود آورده و خوشرنگی آن باعث زیبایی منحصر به فرد این چشمه شده است. در ایرانگردی امروز الی گشت را همراهی کنید تا با این جاذبه طبیعی زیبای کشور بیشتر آشنا شوید.

وجه تسمیه و تاریخچه چشمه گل رامیان

درباره چشمه گل رامیان و علت نام گذاری این چشمه که چرا به چشمه گل شناخته می شود گفته اند که، در زبان ترکی گل به نقطه ای می گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته باشد و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته اند که واژه ی گل از واژگان آرامی است که معنی آن چشمه جوشان است.

این دریاچه ها یا گل ها در حوزه جغرافیای طبیعی به نام هایی مثل آلاگل و آلماگل شناخته شده و نیز در جغرافیای انسانی نماد اقوام شمالی ایران بزرگ است که نقوش اشیای بدست آمده از این اقوام با عنوان هایی مثل ماری گل، آینه گل و نام هایی از این دست بیانگر مولفه های هویت فرهنگی آسیای مرکزی و ایران است و در مباحث قوم شناسی و تاریخ نگاری مطرح است، همان طور که گفته شد این دریاچه ها یا گل ها در نقاطی مثل آسیای مرکزی و ایران به چشم می خورد.
گل رامیان یا چشمه گل رامیان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی در دوره های مختلف اسطوره ها و واقعیت های زیادی را پیرامون خود دارد. دلیل نام گذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مساله است و به زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در طول تاریخ آن، تیره ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده اند.

چشمه گل رامیان به لحاظ جغرافیایی طبیعی و از نظر زمین شناسی جزء چاله های بیضی شکل است که به شکل یک تشت دیده می شود. طبق تحقیقات محققان این چشمه از چشمه های آهکی است و آب داخل چشمه در قسمت داخلی آن جوشش دارد. سرریز این چشمه به یکی از رودخانه هایی می ریزد که از شاخه های گرگانرود است، این رودخانه قره چای رامیان نام دارد.

طبق آنچه که در اسناد و نوشته ها وجود دارد در زمان مظفرالدین شاه این منطقه تفریحی وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان شده است. چشمه گل در کتب و نوشته های دوره صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت های تاریخی نام آن دالان بهشت و پلنگ سره ذکر شده است.

ویژگی های چشمه گل رامیان
پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، پهن برگ و درختچه های ولیک است و در اطراف این جاذبه دیدنی زیبا و دلنشین که از مهم ترین پدیده های طبیعت ایران است ذخیره گاه جنگلی زربین قرار دارد. گل رامیان، شالیزارها و زمین های زراعی اطراف خود را در این منطقه سیراب می کند. همچنین در گل رامیان انواع ماهی ها وجود دارد این گونه ها شامل سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه ای، و ماهی آبر نوئیدز است. اما بیشترین نوع ماهی گل را ماهی سفید رودخانه ای تشکیل می دهد. این نوع ماهی بیشتر از نرم تنان و حشرات آبزی تغذیه می کند. ماهی سفید رودخانه ای در این منطقه برای مردم آن دارای ارزش است و مردم با قلاب آن را برای مصرف خود صید می کنند.

چشمه گل رامیان در حقیقت مثل یک استخر طبیعی است که آب سردی از زمین آن می جوشد و رنگ زیبای آن در بین درختان انبوه خیره کننده است. در کتاب های تاریخی درباره عمق این شاهکار طبیعی نوشته شده که در گذشته ۴۴ متر بوده ولی در حال حاضر تا ۸۰ متر هم عمق آن را برآورد کرده اند و به عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان شناخته می شود.

این چشمه که از گذشته هم از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهکار زیبای طبیعت پذیرای مردم شهر ستان های اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می آیند. به جز آن مردم در تعطیلات نوروز و تابستان از نقاط دور و نزدیک ایران به اینجا سفر می کنند و از دیدن زیبایی منحصر به فرد آن لذت می برند. اگرچه که در تابستان آب این چشمه برای شنا مناسب است ولی به خاطر عمق زیاد آن مسافران باید احتیاط کنند چون کمی خطرناک است.

معرفی چشمه گل رامیان

مسیر دسترسی گل رامیان
موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ قرار دارد این چشمه در قسمتی از دامنه کوه قرار دارد و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد، چشمه در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد و جاده ای آن آسفالته است.

جاذبه های اطراف گل رامیان
یادتان باشد وقتی به دیدن این شاهکار دیدنی رامیان می روید از دیگر دیدنی های اطراف چشمه شهرستان رامیان هم دیدن کنید. این جاذبه شامل موارد زیر است:

نقاط کوهستانی و برف گیر النگ
قله قلعه موران
آبشار سرخه کمر
آبشار جوزک
آبشار سید کلاته
آبشار چفت و پشمکی
چشمه های نیلبرگ
چشمه سید کلاته
انجیر چشمه
پیر کرم
گرم چشمه
دیو چشمه
دهکده توریستی پاقلعه
پارک جنگلی دلند
جنگل های دره ملا و پنهان خانه
باغ تاشته
ذخیره گاه بین‌المللی سرو زربین
روستای تاریخی کشکک
تپه تاریخی نقاره خانه
امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی
موزه مردم‌شناسی رامیان

منبع:معرفی چشمه گل رامیان

معرفی چشمه گل رامیان

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
783 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 4076
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.