رز سانگ

چطور می توان امن بودن درگاه های بانکی را تشخیص داد؟

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 10 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

با پیشرفت علم و تکنولوژی و همین طور افزایش محبوبیت خریدهای اینترنتی بین مردم، خیلی ها بیشترین خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. بسیار مهم است که شما وارد سایت هایی که برای خرید انتخاب می کنید از هر بابت امن باشد، چرا که متاستفانه بیشترین کلاهبرداری ها در هنگام خریدهای اینترنتی صورت می گیرد. شدت این کلاهبرداری ها به قدری است که فقط کافیست اطلاعات خود را یکبار وارد این سایت های جعلی کنید تا در کمترین زمان ممکن تمامی اطلاعات حساب شما را به سرقت ببرند. در این مقاله ما قصد داریم که به شما آموزش دهیم چطور می توان امن بودن درگاه های بانکی را تشخیص داد؟

شگرد ترفند سایت های کلاهبردار

به کاری که سایت های کلاهبردار جهت سرقت اطلاعات شما انجام می دهند فیشینگ گفته می شود. فیشنیگ اطلاعات به معنای به دست آوردن اطلاعات حساب شما از جمله رمزعبور، نام کاربری، اطلاعات حساب بانکی و … شماست که به محض وارد شدن به سایت های ناامن در اختیار این افراد قرار می دهید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته فیشینگ اطلاعات یکی از اولین جرایم اینترنتی در ایران است.

کاری که این افراد سودجو با سایت های کلاهبردار و ناامن انجام می دهند این است که یک وب سایت دقیقا همانند درگاه های بانکی معتبر ( به صورت جعلی ) طراحی می کنند و اگر شما متوجه این موضوع نشوید به گمان اینکه وارد یک درگاه امنی بانکی شده اید، اطلاعات خود را در اختیار این افراد قرار می دهید و به سادگی تمامی اطلاعات خود را وارد می کنید و خیلی راحت تمام پول و اطلاعات بانکی خود را در اختیارشان قرار می دهید.

روش تشخیص سایت های کلاهبردار

اگر دوست داشته باشید که گرفتار این سایت های کلاهبردار نشوید و به راحتی و با میل خود اطلاعات شخصی خود را در اختیار این افراد سودجو قرار ندهید، خوب است که این موارد که در ادامه به شما خواهیم گفت را مدنظر داشته باشید:

1- توجه به آدرس بالای سایت

یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان متوجه شد که سایتی امن است یا نیست، باید به نوار آدرس اینترنتی که وارد می شوید دقت کنید. صفحه پرداخت بانکی که در آن علامت قفل سبز رنگ یا عبارت https:// نداشته باشد، قطعا سایت ناامنی خواهد بود.

یکی از مشخصه های یک سایت خوب و معتبر این است که بعد از کلمه http در بالای صفحه یک  s  اضافی هم داشته باشد.  واژه ی s در https به معنای امن بودن ارتباط مشتری با سایت است. ولی خوب این تنها فاکتوری نیست که باید مد نظر داشته باشید و تنها همین  s اضافه، به منزله ی معتبر بودن صددرصدی درگاه بانکی نیست و باید علاوه بر این مورد، نکات دیگری را نیز مد نظر داشته باشید.

2- برسی صفحه آدرس پرداخت

بعد از اینکه چک کردید سایت با https شروع می شود یا خیر، مرحله بعدی این است که چک کردن آدرس url سایت است. این آدرس دقیقا باید با آدرس درگاه بانکی که به آن متصل شدید یکی باشد. چرا که بسیاری از این افراد سودجو با کم کردن یا زیاد کردن حروف، اسم سایت را تغییر می دهند و اگر شما متوجه این امر نشوید به راحتی اطلاعات خود را در اختیارشان قرار خواهید داد.

3-  وارد کردن اطلاعات نادرست

یکی دیگر از روش هایی که به وسیله آن می توانید مطمئن شوید که سایت معتبر است یا نه، می توانید شماره کارت خود را به اشتباه وارد کنید. اگر سایتی که وارد آن شده اید سایت معتبر با درگاه بانکی باشد و به سیستم بانک مرکزی و شاپرک متصل باشد، با اشتباه وارد کردن اطلاعات حساب که قاعدتا اشتباه است، به شما اخطار می‌ دهد که اطلاعات کارت شما نامعتبر است. ولی نشان ندادن هیچ اخطاری نشان دهنده ی این است که سایتی که وارد آن شدید سایت نامعتبر و جعلی است و قصد سرقت اطلاعات شما را دارد.

4- نصب کردن افزونه و یا پلاگین ضد فیشینگ

با نصب افزونه یا ( extention) ضد فیشینگ بر روی مرورگر کروم خود می توانید به محض اینکه وارد سایتی که قصد پرداخت و یا کار کردن با آن را دارید، به شما هشدار داده شود که این سایت سایت امنی است یا خیر!

به محض وارد شدن به سایتی که قصد خرید یا پرداخت در آن را دارید، اگر ناامن باشد پیامی را دریافت خواهید کرد که به شما اخطار می دهد که این سایت برای خرید و وارد کردن اطلاعات شخصی مطمئن نیست.

5- رفرش کردن صفحه

اگر سایتی که وارد آن می شوید سایت درست و معتبری باشد، به محض رفرش کردن صفحه، ترتیب شماره ها و … تغییر پیدا خواهد کرد و این امر نشان دهنده ی این خواهد بود که سایتی که شما وارد آن شدید، یک سایت خود و معتبر است. ولی اگر صفحه ای که وارد آن شدید بعد از رفرش کردن هیچ تغییری در آن صورت نگرفت، باز هم نشان دهنده ی این است که سایت خود و معتبری را برای خرید انتخاب نکرده اید و وارد یک سایت جعلی شده اید.

6- عدم دارا بودن رمز دوم و یا پویا

یکی از روش های خیلی خوب و موثری که خوشبختانه این روزها در همه سایت های پرداخت بانکی انجام گرفته است، رمز پویا است. این امر تا حد زیادی از جرائم اینترنتی و کلاه برداری جلوگیری کرده است. رمز پویا یا رمز یکبار مصرف در مقابل رمز دوم ثابت یا ایستا قرار می‌گیرد. این به معنای رمزی است که فقط یکبار می‌توان از آن استفاده کرد و بسته به بانک صادر کننده کارت شما، اعتباری بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه دارد.

با استفاده از رمز پویا می ‌توان از کلاه ‌برداری فیشرها و هکرها جلوگیری کرد. نکته بسیار مهم پس از دریافت رمز پویا از بانک، حذف رمز دوم ایستا است. زیرا در صورتی که رمز دوم حذف نشود کماکان خطر لو رفتن آن و متعاقباً فیشینگ را در پی خواهد داشت.

حرف آخر

حتما تمامی این موارد که در بالا به آن اشاره کردیم را در هنگام خرید و پرداخت های خود در نظر داشته باشید و به سادگی به هر سایتی اطمینان نکنید.

اگر تمامی این موارد که برای شما گفتیم را رعایت کردید و باز به نظرتان چیزی غیرعادی رسید این روش را حتما امتحان کنید:

 اگر وب سایت نماد اعتماد الکترونیکی را داشت براحتی می توان به آن اعتماد کنید اگر هم به این موضوع مشکوک شدید می توانید نام سایت را در وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک چک کنید http://enamad.ir  تا از صحت سایت مطمئن شوید.

 

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
1,043 بار مشاهده
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3988
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.