رز سانگ

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟ | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
پنج شنبه 9 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

دسته بندی : موزیک های مختلف تاریخ : چهارشنبه 25 آوریل 2018

مامان های عزیز شما چطوری بچه هاتون رو از شیر گرفتید و دیگه شیر ندادید ؟؟؟ آیا این مسئله خیلی برای شما هم سخت بود ؟؟؟ آیا به کودکتان آسیب روحی وارد نشد ؟؟؟شیر خوردن علاوه بر آنکه تغذیه کودک محسوب می شود ،موجب تفریح ،سرگرمی ،آرامش، تسکین آلام و مهرورزی کودک با مادر نیز هست علاوه بر اینها عادت بسیار قوی و غالبی است که ترک آن واقعا دشوار و دردناک است لذا به جهت مراعات حال کودک لازم است لا اقل از یک ماه قبل ،تمهیداتی اندیشید و با درایت و هوشمندی کودک را با کمترین میزان مشقت از شیر گرفت .

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

گاهی مادران ناخواسته از روی محبت و یا تنبلی و کم حوصلگی،کودک خود را در ماههای آخر شیر دهی بیشتر از گذشته به شیر خود وابسته می کنند در حالیکه لازم است در ماههای آخر، شیر دادن به نوزاد با یک سیر نزولی کاهش پیدا کرده و وابستگی های کودک به تدریج کم شود اما مادر، مسیر را برعکس پیموده و کار را برخود و کودکش دشوار می نماید .این اشتباه وقتی پیش می آید که مادر شیر را جایگزین کارهای مختلفی می کند که در مواقع لزوم می توانست مشکلات کودک را حل کند .فرضا کودکی زمین می خورد و گریه می کند .در چنین موقعیتی مادر با اقدامات مختلفی مثل بغل کردن و راه بردن ،بازی کردن و… می تواند کودک را آرام کند اما به جای این اقدامات، شیر را انتخاب می کند و به مرور او را عادت می دهد که در موارد مشابه نیز همین خواسته را داشته باشد.لذا در هنگام ترک عادت شیردهی در چنین مواقعی،بی قراری کودک دوچندان خواهد شد .

از دیگر عادتهای غلط در این خصوص “عادت کودک به مکیدن سینه مادر” درهنگام خواب است. استفاده از لفظ مکیدن به جای شیرخوردن، به این دلیل است که گاهی کودک به اندازه کافی غذا خورده و میلی به خوردن شیر ندارد و تنها برای سرگرمی به سینه مادر متوسل می شود.در این صورت مادر می تواند به روشهای دیگری نیز با صرف وقت و حوصله، کودک را سرگرم کرده و بخواباند .

به هر حال مادر باید توجه داشته باشد که لااقل از یک ماه قبل از پایان شیردهی طفل را به تدریج برای ترک عادت آماده کند این آمادگی بیشتر از آنکه برای سهولت کار مفید باشد، برای روح و روان او مفید است.کودکی که یکباره از شیر گرفته می شود ضربه ی سختی می خورد که گاهی می تواند جبران ناپذیر باشد .چه بسا بیماری هایی همچون ترس های شدید،اضطراب ،عصبیت و… ممکن است با این روش در روح و روان کودک استارت زده شود.

بهترین وقت پایان شیردهی انتهای دوسالگی (دو سال قمری)کودک است

وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَه‏….(بقره؛233)

مادران باید دو سال تمام فرزندان خود را شیر دهند اگر می خواهند شیر کودک را تمام بدهند…

به هیچ وجه نباید قطع شیر یک مرتبه انجام شود .البته از زمان قطع شیر باید در تمام طول روز در مقابل اصرارکودک مقاومت کرد اما شب وقتی که کودک خواب است و از روی گرسنگی و عادت در جستجوی سینه ی مادر است ،تا دو – سه -یا چهار شب (بنابر شرایط کودک)می توان به او شیر داد

توجه داشته باشید روز اولی که کودک را از شیر گرفته اید،کودک بسیار مضطرب و عصبی است باید شب را راحت و آسوده بخوابد .اگر قرار باشد شب را هم با استرس و ناراحتی سپری کندبه شدت تحت فشار عصبی قرار خواهد گرفت. این فشار روحی چیزی نیست که ما همان آن متوجه آن شویم .این آسیب دیدگی بعد ها خود را به شکل مرضها و عادات بد دیگر نشان خواهد داد .البته باید توجه داشته باشیم قبل از آنکه کودک از خواب بیدار شود و متوجه اقدام مادر شود در همان حال که خواب است به او شیر داده شود. هرچند اگر هم بیدار شده و متوجه شود کاملا هوشیار نخواهد بود و چندان جای نگرانی نیست. می توان تا دو بارهم به کودک شیر داد به هر حال آنچه مهم است این است که بگذاریم خواب راحتی داشته باشد تا خستگی ها و ناراحتی های روز گذشته از ذهن و قلبش دور شود .اما بعد از شب سوم لازم است شبها نیز وعده ی شیر او قطع شود .بسیاری از کودکان بعد از این، خودبخود تسلیم شده و دیگر اصراری ندارند اما برخی نیز بسیار وابسته بوده و تا مدتها مقاومت می کنند باید با حوصله و نهایت مهربانی کودک را سرگرم کرده و دوباره خواباند.

نکته ی مهم دیگر این است که وقت خواب یکبار دیگر به کودک غذا بدهیم و از سیر بودن او مطمئن شویم اگر کودک از خوردن، امتناع می کند باید غذا را در حین بازی به نحوی که خیلی نمود نداشته باشد به او بخورانیم .به هر حال لازم است کاملا سیر بخوابد زیرا کودکان در فواصلی که از خواب بیدار می شوند بعید است غذا بخورند بنابراین باید شام کوذک به نحوی باشد که بتواند او را برای تمام مدتی که خواب است سیر نگه دارد .

در طول روز نیز لازم است کودک را با اسباب بازیهای جدید (که برای کودک تازگی داشته و او را به بازی و کنجکاوی تحریک کند)و خوراکیهای دلخواه، سرگرم نمود .یکی دو روز اول باید به هر طریقی شده کودک را از غصه خوردن و گریستن بازداشت .چنانچه کودک با خوردن برخی چیزها که عرفا به آن “هله هوله” می گویند،آرام می شود نباید ممانعتی نمود یکی دو روز اول آنچه بیشترین اهمیت را دارد این است که آلام روحی کودک را کم کنیم. در روزهای آتی می توانیم او را به سمت غذا های مفید هدایت کنیم .عجله لازم نیست. هرچند اگر بتوانیم از همان ابتدا بدون آنکه کودک اذیت شود؛ او را با میوه یا آب میوه سرگرم کنیم، بهتر است . بازی با کودک نیز دراین ایام باید بیش از گذشته باشد .بهتر است پدر در این کار همکاری فعالی داشته باشد .برخورد زیاد کودک با مادر،ممکن است کودک را بیشتر آزرده کند .پدر می تواند با انجام بازیهای مهیج و بردن کودک به اماکن تفریحی، کمک موثری به او نموده و یک باب دوستی بسیار مفیدی را بین خود و کودک بگشاید و از این فرصت برای تامین عواطف لازم، جهت روابط بهتر با او در روزهای آتی استفاده کند.

ضمنا به خاطر داشته باشید که هیچ گاه برای ممانعت کودک از شیر خوردن از روشهای وحشت آور و یا خشن استفاده نکنید کودک را نگران حال مادر نکنید که این مطلب دلهره و غصه بزرگتری برای اوست. بلکه تنها با تلخ نمودن سینه مادر و استمرار آن، کودک را از خوردن شیر بازدارید و با حوصله مقاومت کنید .چنانچه یکبار دروغ شما آشکار شود، دفعه دوم باید دو برابر قبل، برای اقناع کودک زحمت بکشید.

واژه از شیر گرفتن معمولاً به عنوان توقف شیردهی به کار می رود. همچنین می توان از شیر گرفتن را به معنای تغییر تدریجی تغذیه کودک از شیر به غذاهای ترکیبی دانست. از شیر گرفتن برای کودک از لحاظ عاطفی دشوار است، زیرا مادر برای او منبع شادی، نشاط و غذا بوده است. هنگام گرسنگی در آغوش گرم مادر آرام گرفته و شیر نوشیده، که این عمل علاوه بر آن که او را سیر کرده، لذت بخش نیز بوده است. به همین دلیل هم ترک آن برایش کاری دشوار و نگران کننده محسوب می شود. پس اگر می خواهید کودک خود را از شیر بگیرید این عمل نباید سریع و ناگهانی و یا با اعمال خشونت همراه باشد. بلکه باید از شش ماهگی به تدریج، با جانشین کردن غذاهای مناسب و کم کردن تعداد دفعات شیردهی، زمینه را برای این کار فراهم کرد.
بهتر است به این نکته هم توجه داشت که از شیر گرفتن کودک برایش چنین تصوری به وجود نیاورد که دیگر از عشق و محبت مادرانه محروم شده است. بنابراین در مراحل از شیرگیری به کودک توجه بیشتری نشان دهید.

* از شیر گرفتن ناگهانی

اگر به علت بیماری، بارداری و یا مسافرت مادر، کودک به طور ناگهانی از شیر گرفته شود، اضطراب شدیدی در او ایجاد خواهد شد. در مواقعی که مادر شیرده، مجدداً باردار می شود، این بارداری به معنای قطع ناگهانی شیر برای کودک اول است. در این شرایط مادر فرصتی برای مراقبت از کودک ندارد.

محروم شدن از گرمای محبت مادری موجب می شود تا کودک با انجام فعالیتها و رفتارهایی نظیر بد اخلاقی و گریه اعتراض خود را اعلام کند. و به خاطر آن تنبیه شود که البته چنین رفتاری برای کودکی نگران طبیعی است.

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

* بارداری مجدد و شیردهی

بهتر است در مواقعی که مادر به علت بارداری مجبور به قطع ناگهانی شیر خود می شود، برای جلوگیری از کاهش آثار نامطلوب روانی و عاطفی این مسأله، موارد زیر را مد نظر قرار دهد.

1- به تدریج و برای مدت بیش از دو تا سه ماه کودک خود را از شیر بگیرد.
2- کودک از محبت خاصی برخوردار شود تا کمبودی که برایش به وجود آمده است، جبران گردد.

3- برای ارضای غریزه مکیدن کودک از بطری شیر و پستانک استفاده شود.

* روشهای سنتی از شیر گرفتن

طعم نا خوشایند به جای شیر مادر: یکی از روشهای معمول برای از شیر گرفتن کودک، استفاده از داروهای گیاهی تلخ است. مادر قبل از اقدام به شیر دادن، موضع شیردهی را با داروی تلخ گیاهی نظیر صبرزرد، کلپوره و… آغشته کرده، به محض اینکه کودک شروع به شیر خوردن می کند، به جای طعم شیرین شیر، دهانش تلخ و از شیر خوردن منصرف می شود. از جمله آثار نامطلوب این روش آن است که گیاهان دارویی مصارف درمانی خاص خود را دارند و هر دارو در جهت درمان یک بیماری به کار می رود. به عنوان مثال صبرزرد جزو داروهای مسهل است و در صورت مصرف زیاد ممکن است کودک را دچار اسهال کند. مصرف بیش از اندازه کلپوره نیز به ویژه برای کودکان حالت مسموم کننده دارد.

* در مواقعی نیز مادر با زخمی یا بد نما جلوه دادن سینه، حس ترحم کودک را بر می انگیزد.

در نتیجه شیرخوار برای اینکه مادرش احساس ناراحتی نکند شیر نمی خورد. از جمله معایب این روش نیز می توان به آثاری که این کار می تواند بر روح کودک بگذارد، اشاره کرد. در این حالت کودک قلباً برای مادر متأسف می شود. گاهی هم ممکن است کودک از این وضعیت بترسد و مشکلی بر مشکلات بیفزاید.
ضمن آنکه بعد از رفع مانع، کودک مجدداً جهت خوردن شیر اقدام می کند و بعد از آن، حرفهای مادر را دروغ می پندارد و برای حرف او ارزش قایل نمی شود.

* روش تدریجی اما قاطع

روش تدریجی اما قاطع، برای از شیر گرفتن کودک موفق ترین روش است. برای کودک 6 ماهه اجرای برنامه شیردهی هر چهار ساعت یک بار مناسب است. ضمن اینکه می توان به تدریج غذای کمکی را در تغذیه کودک وارد کرد. با اعمال این روش مادر می تواند برنامه ریزی غذایی برای کودک داشته باشد در نتیجه با اعتماد به نفس در پیشرفت و پیش بینی مسایل به پیش برود. شروع به دادن مایعات در لیوان مخصوص کودک و یا با قاشق، بغل کردن عروسک، خرس کوچولو یا قطعات پارچه ای دیگر جانشین خوبی برای دلبستگی کودک به شیر مادر شمرده می شود. وقتی فواصل شیردهی مشخص شد مادر می تواند حذف تدریجی وعده های شیر را شروع کند. حق انتخاب با مادر است. بعضی ها ابتدا حذف شبانه را در نظر می گیرند، برخی ترجیح می دهند، شیر دادن وقت ناهار را اول قطع کنند. چون اطمینان دارند کودک به جای شیر، غذای کافی برای خوردن دارد. اما اغلب بهتر است مادر بعد از خوردن یک غذای سفت، یعنی زمانی که کودک سیر است به او شیر بدهد.
این مسأله مهم است که وقتی یک نوبت شیر دادن حذف شد مجدداً در لحظه های بی تابی کودک برقرار نشود. ممکن است کودک با صدای بلند اعتراض خود را بیان کند ولی مادر باید هدف نهایی خود را به خاطر داشته باشد چون هر گونه تردید موجب تشدید تقاضاهای کودک می شود. وقتی مادر تصمیم خود را گرفت، قاطعیت تصمیم او، به کودک انتقال می یابد. تغذیه قبل از خواب و یا هنگام صبح آخرین نوبتهایی هستند که باید حذف شوند پس مادر می تواند این نوبت را تا زمانی که کودک علاقه خود را از دست بدهد، حفظ کند.

* توصیه های کاربردی

1- از شیر گرفتن کودک نارس باید دیرتر از کودک عادی و سالم انجام شود.

2- مادر باید کاملاً مطمئن باشد که مایل است کودک را از شیر بگیرد.

3- در صورت امکان برای حذف هر وعده شیر خوردن کودک، یک هفته فاصله زمانی در نظر گرفته شود.

4- زمانی که مادر فرصت بیشتری برای بیرون بردن و سرگرم کردن فرزندش دارد، بهترین زمان از شیرگیری کودک است، زیرا محدودیتهای محیط بیرون، مانعی برای شیر خوردن کودک محسوب می شود و سرگرم بودن او، اشتیاق به شیر خوردن را کم می کند.

5- زمانی را برای قطع شیردهی انتخاب کنید که حوادث تنشزای دیگری برای کودک در شرف وقوع نباشد. برای نمونه قطع کردن شیر، قبل از زمان بازگشت مادر به محل کار، رفتن به مسافرت و یا همزمانی آن با آموزش کنترل ادرار نباشد.

6- بهتر است اطرافیان مادر، در خلال دوره از شیرگیری کودک پیشرفتهای او را در این کار، هرچند جزیی باشد، گوشزد کنند، و با این عمل، به اعتماد به نفس مادر کمک کنند.

7- برای از شیر گرفتن به هنگام شب، هفته ای را انتخاب کنید که دیگر افراد می توانند کودک را در تخت بخوابانند.

8- پخش کردن نوار مخصوص کودکان که آهنگ ملایم دارد، خواندن قصه، عروسک پشمالو و اسباب بازیهای متعدد که کودک بتواند در آغوش بگیرد یا در تخت خود قرار دهد، از جمله روشهای آرامش بخش هستند.

9- در هنگام از شیر گرفتن کودک و تا مدتها بعد از آن، بهتر است مادر با لباس کودک را استحمام کند تا کودک دوباره به شیر خوردن تشویق نشود.

* نتیجه اینکه…

برای از شیرگیری کودک تنها تلاش مادر کافی نیست. بلکه همکاری همه اطرافیان، به ویژه پدر، در این زمینه بسیار مهم است.

به عنوان مثال: هنگامی که مادر می کوشد کودکش را از شیر خوردن منع کند و او به شدت مقاومت نشان می دهد، پدر می تواند با تشویق کودک به خوردن غذا و سرگرم کردن او به انواع بازیها، وی را از این کار منصرف کند. این مسأله به خصوص در نیمه های شب که کودک بهانه گیری و گریه بیشتری می کند، حایز اهمیت است.
اغلب پدران خود را از این مسؤولیت بر کنار می دانند و از شیر گرفتن کودک را وظیفه مادر تصور می کنند. در حالی که موفقیت هرچه سریعتر در این امر، به نفع آرامش مادر، کودک و محیط خانواده است.

نکته دیگر آن است که به کودک القا کنیم که او به اندازه کافی بزرگ و مستقل شده است، بنابراین خود می تواند مانند بزرگترها از غذای سفره استفاده کند.
خلاصه آنکه مادر قبل از اقدام به از شیرگیری، باید بیندیشد که چقدر تحمل شنیدن گریه کودک خود را دارد. اگر بچه کاملاً آشفته است و آرام نمی شود، تصور نکند که بازی را باخته است، بلکه بعد از چند ماه که فرزندش بزرگتر و مستقل تر شد دوباره در مورد از شیرگیری او اقدام کند این بار حتماً موفق می شود.

منبع:چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
806 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3987
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.