رز سانگ

فرهنگ غذاهای ارمنی | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

فرهنگ غذاهای ارمنی

دسته بندی : موزیک های مختلف تاریخ : شنبه 28 جولای 2018

خوب است بدانید که قدمت غذاهای ارمنی به ۲ هزار سال پیش باز می گردد و به وضوح می توان ریشه فرهنگ غذایی کنونی ارمنستان را در تاریخش جستجو کرد. به طور مثال استفاده از گوشتِ فراوان در غذاهای مختلف ارمنی دیده می شود که بی ارتباط با سنت مردمان باستان این دیار در پرورش دام های محلی نیست. به زودی دامپروری مردم محلی ارمنستان، منابع زیادی از گوشت سفید و قرمز را در اختیار همه قرار داد و پای غذاهای گوشتی به سفره ی ارمنی ها باز شد. همچنین آغاز زودهنگام کشت و کار در دره های حاصلخیز ارمنستان باعث شد تا امروزه استفاده از غلات و حبوبات مختلف مانند جو، گندم، برنج، لوبیا، عدس، ارزن و … بسیار در غذاهای محلی این کشور به چشم بخورد و به جزء مهمی از غذاهای ارمنی بدل شوند

در غذاهای ارمنی مثل غذاهای خودمان برنج دیده می شود ولی نه به آن اندازه که ما به برنج علاقمندیم. در ایروان پایتخت کشور ارمنستان نیز چندین رستوران ایرانی وجود دارد که غذاهای آنها با ذبح اسلامی است، از این رو مشکلی بابت غذا نخواهید داشت.پیش از خرید تور ارمنستان ارزان این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

در پخت و پز غذا در ارمنستان کمتر از ادویه جات مختلف استفاده می شود و معمولا نمک و فلفل ادویه اصلی غذاست. رسمی ترین غذای ارمنستان انواع باب های مختلف است. علاوه بر انواع کباب های مختلف، غذاهای دیگر همچون شاورما، فلافل، فوتوچینی، اسپاگتی، بیف استراگانوف، لحماژو و هاریسا نیز دیده می شود.

 

نان های متنوعی نیز در ارمنستان وجود دارد که از جمله نان لواش، مادناکاش، هرازدان و باگت. فست فودها نیز در ارمنستان یافت می شود که از جمله آنها می توان ای اف سی، کی اف سی و پیتزاهات را به عنوان معروف ترین ها نام برد.

 

اکثر غذاهای سنتی کشور ارمنستان بسیار شبیه به غذاهای سنتی ایرانی و ترکی بوده و به خوبی می توان تاثیر فرهنگ ایرانی را در پخت غذای ارامنه دید. از معروف ترین غذاهای سنتی ارمنستان می توان به خاش که تقریبا همان کله پاچه 9ایرانی است، خاشلاما که از گوشت گوسفند تهیه می شود و زاوارپلاف که شبیه پلوی خودمان است (با این تفاوت که به جای برنج از بلغور تهیه می شود) اشاره کرد.

شامپورز

یکی از معروفترین غذاهای ارمنستان، شامپورز می باشد. این غذا در بسیاری از رستوران های کشور ارمنستان یافت می شود و طرفداران زیادی نیز دارد. طرز تهیه این غذا ویژه است، به این معنی که این غذا بدون نیاز به شعله و تنها روی ذغال های سنگی داغ پخت می شود. گوشتی که در سرکه و گوجه فرنگی تفت داده شده است، روی ذغال گذاشته می شود و بعد از مدت مناسبی غذایی که طعم و عطر ذغالی گرفته است، تهیه می شود. اگر به دنبال خوردن یک غذای نوستالژیک هستید، شامپورز می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.مطالب پیشین: راهنمای سفر به آنتالیا

کوفته

درواقع کوفته یکی از غذا های معروف و سنتی خیلی از کشورها مانند افغان ها، عرب ها، اردن، کرد ها، لبنانی ها و غیره می باشد. در هر ملیت و هر کشوری، این غذا را با ادویه و طعم خواص خود درست می کنند. معمولا، کوفته ترکیب گوشت قلقلی که در ادویه و پیاز خوابانده شده است. اما در ارمنستان بسیار متفاوت است. ابتدا باید میان کوفته های کوفته اچمیادزین و کیاوار تفاوت قائل شویم. کوفته انواع متفاوتی دارد و هر کدام با نام های خاص هر ملیت یا روستا شناخته شده است. در ارمنستان پس از مدت¬ها درست کردن کوفته به این شکل درامد که گوشت با ادویه و پیاز مخلوط شده و قبل از پختن قلقلی می شود و با کره سرو می شود. طبق گفته سرآشپزان، کوفته اچمیادزین نرم تر از کوفته گاوار است. اما شما مسافران تور ارمنستان باید کوفته مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

باستورما

تقریبا همه ارامنه که غذای سنتی درست می کنند این غذا را به خوبی می شناسند و طرفدار آن هستند. بنابراین اگر در ارمنستان به این غذا برخورد کردید، حتما آن را امتحان کنید. در زمان عثمانی، به این غذا “pastirma” گفته می شد. در ارمنستان، این غذا با گوشت بیف درست شده  است. به این گونه که گوشت نمک زده شده، شسته شده و به مدت ۱۵ روز در جایی نگهداری می شود. در آخر، خون و نمک از گوشت جدا شده و  basturma در خمیر متشکل از زیره سیاه خرد شده، سیر و paprika ،داغ و سپس خشک شده پوشیده می شود. به نظر خوشمزه می رسد. ما پیشنهاد می کنیم شما مسافران تور ارمنستان حتما این غذا را امتحان کنید.

گاپاما

یکی از انواع غذاهای سنتی ارمنستان که در شب های کریسمس و مراسم های ویژه سرو می شود، گاپاماست. غذایی که محتویاتی مانند برنج، بادام، و میوه هایی مانند آلو، سیب و زردآلو دارد و همه این محتویات درون کدویی که محتویات آن را خالی کرده اند گذاشته شده و پخته می شود. مزه اصلی این غذا، شیرین است و اگر به دنبال خوردن غذاهای شیرین هستید، این غذا، می تواند طعم منحصر به فردی داشته باشد.

کله پاچه

این غذا معرف حضور همه ایرانی ها نیز هست و یکی از غذهای بسیار محبوب در ارمنستان نیز به شمار می رود. برای پخت کله پاچه از سر و پاچه گوسفند استفاده می شود و انواع ادویه جات به ان افزوده می شود و در نهایت با لیمو، طعهم ترش و ملسی به آن افزوده می شود. اگر در ارمنستان تمایل به خوردن کله پاچه داشتید، می توانید خاش ها و یا همان کله پاچه های ارمنستانی را نیز امتحان کنید.

چورچخلا

چورچخلا، نوعی اسنک خوشمزه و با انواعی از تنقلات و میوه ها و گردو است. این اسنک را می توان به شکل خشک شده نیز مصرف کرد و یا به دلیل داشتن کالری بالا، به عنوان یکی از وعده های غذایی اصلی جایگزین کرد.

فرهنگ غذایی کیش

غذاهای محلی هر شهر نشان از فرهنگ، آداب و رسوم و حتی شرایط جوی آن منطقه و مردم آن دارند. بسیاری فکر می‌کنند که کیش جزیره‌ای مدرن است و هویت تاریخی یا مردم محلی ندارد اما قدمت زندگی در کیش هم به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و مردم محلی آن غذاهای مخصوص خود را دارند.دانستن فرهگ غذایی کیش برای خرید و کسل اطلاعات در مورد آفر تور کیش به شما کمک می کند.

سمک مشوی

اکثر ساکنین بومی جزیره کیش را عرب های جنوب کشورمان تشکیل می دهند، به همین دلیل غذاهای عربی در این جزیره جزو اصیل ترین و پر طرفدارترین غذا ها هستند. سمک مشوی نیز یک غذای عربی پر طرفدار است که مهترین قسمت آن را ماهی های خوشمزه خلیج فارس تشکیل می دهند. ماهی این غذا بسته به نوع سفارش شما می تواند سرخ شده یا کبابی باشد که در ترکیب بی نظیری از ادویه های تند عربی، طعم فوق العاده ای دارد.

مرگوگ و یا مرقوق

برای امتحان کردن مرگوگ یا مرقوق باید سری به رستوران های محلی کیش بزنید. مرگوگ یک غذای فوق العاده خوشمزه است که در پخت آن مواد تازه ای از انواع سبزیجات و گوشت استفاده می شود. این مخلفات شامل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی، گوشت های استخوان دار، پیاز و سیر و ادویه های مخصوص است که به صورت جداگانه پخته و سپس ترکیب می شوند، در انتها با اضافه شدن خمیر های دایره شکلی از آرد سنگک داخل این خورشت سنتی، می توانید یکی از خوشمزه ترین غذاهای جزیره را تست کنید.

برنج شکری یا محمر

این غذا نوعی برنج شیرین است که با ماهی سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: تورهای دبی

مضروبه

مضروبه از دیگر غذاهای کیش است که از ماهی تهیه می‌شود. این غذا ترکیبی از ماهی، نوعی سبزی و سیر است که طعم خوشمزه‌ای را شکل می‌دهد.

برنج مجبوس

این برنج نوعی پلو با ادویه‌ی خاص عربی است که با گوشت، مرغ یا ماهی طبخ می‌شود و اهالی جزیره بیشتر در مراسمات عروسی با این غذا از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
663 بار مشاهده
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 4149
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.