رز سانگ

باغ خسرو شاهی | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 10 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

باغ خسرو شاهی

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015


باغ خسرو شاهی

 

در محله جماران باغ‌های زیبایی قرار گرفته که در دل خود خاطراتی دارد. برخی از این باغ‌ها باقی نیست و جای خود را به برج‌ها و ساختمان‌ها داده است. باغ‌ها به نام مالکان آنها شناخته می‌شد. یکی از باغ‌هایی که هنوز سرپا مانده، باغ «علی خسروشاهی» در همسایگی محله حصارک جماران است. گروه صنعتی مینو سال ۱۳۳۸ از سوی علی خسروشاهی بنیان نهاده شد و در آبان همان سال فعالیت تولیدی خود را با تأسیس شرکت صنعتی پارس مینو آغاز کرد که تا سال ۱۳۵۷ مدیریت کارخانه برعهده او بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه در اختیار سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. در میانه باغ 15هزار‌مترمربعی خسروشاهی در شمال محله جماران، کوشک 2طبقه‌ای قرار دارد که این روزها با عنوان سرای محله جماران میزبان شهروندان است. البته 7هزار‌مترمربع از این باغ در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفته و با دیوار از قسمت سرای محله جدا شده است. سال 1391این باغ از سوی شهرداری خریداری شد و در اختیار سرای محله قرار گرفت.

باشگاه ورزشی بانوان در بخش شمالی محوطه بیرونی سرای محله و در بخش جنوبی آمفی‌تئاتر فعال است. در کوچکی از انتهای حسینیه جماران و بیت حضرت امام(ره) به این باغ باز می‌شود. آن روزها که امام خمینی(ره) به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانستند در کوچه و خیابان قدم بزنند با توجه به توصیه دکترشان که هر صبح باید 20دقیقه پیاده‌روی می‌کردند خسروشاهی این باغ را در اختیار امام(ره) قرار داده بود تا ایشان بتوانند در این باغ قدم بزنند.

حضرت امام(ره) برخی اوقات در این باغ با حضور عده‌ای اندک نمازجماعت هم اقامه می‌کردند. از باغ‌های دیگر این محله باغ مشیرالسلطنه (امیر سلیمانی) است که شاید بزرگ‌ترین باغ در جماران باشد. این باغ 20هزار‌مترمربعی از سوی شهرداری تهران خریداری و ساختمان قدیمی آن بازسازی شده و با عنوان فرهنگسرای امام(ره) فعالیت می‌کند. باغ‌های سزاوار، زاهدی، فولادی، ضرغام‌فر و صانعی از دیگر باغ‌های این محله بود که جای برخی از آنها ساختمان سبز شده است.

منبع:باغ خسرو شاهی

باغ خسرو شاهی

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
1,350 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 3988
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.