رز سانگ

معرفی آبشار اخلمد | رز سانگ

رز سانگ | دانلود آهنگ جدید در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی فعالیت ها مطابق با قوانین جمهوری اسلامی است.
جمعه 31 فروردین 1403
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام در حسرت ماه
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ چارتار به نام دریا کجاست
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود آهنگ جواد سنگونی به نام امام
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود ورژن پیانو آهنگ یوسف زمانی به نام پریزاد
دانلود آلبوم جدید سیروان خسروی بنام مونولوگ
سیروان خسروی - مونولوگ

معرفی آبشار اخلمد

دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاریخ : دوشنبه 28 دسامبر 2015

آبشار اخلمد

سرزمین چهار فصل ما ایران، علاوه بر تنوع آب و هوایی، جاذبه های طبیعی متنوعی هم دارد، و در مجموع همه گونه طبیعتی در این سرزمین دیده می شود. از کوه های بلندی که استواریشان به انسان آرامش می دهد تا دریاهایی که موج هایش احساس سرزندگی و سرخوشی می دهد، از جنگل هایی که سکوتش دل انسان را خالی از هیاهو می کند، تا آبشارهایی که می شود در زیبایش ساعت ها غرق شد و لذت برد. الی گشت امروز شما را به دامنه یک طبیعت زیبا می برد، به آبشار اخلمد.

موقعیت جغرافیایی آبشار اخلمد

آبشار اخلمد یا اخلومد در دو کیلومتری روستای زیبای اخلمد در اطراف شهرستان چناران استان خراسان رضوی در شمال شرقی کشورمان قرار دارد و از زیباترین آبشارهای این استان است. آبشار اخلمد دو آبشار بلند است که در کنار هم قرار گرفته است و ارتفاع هر کدام از این آبشارها بیش از ۸۵ متر است. این گردشگاه طبیعی نزدیک مشهد که در ۸۴ کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار گرفته است یک گردشگاه با قدمت چند هزار ساله است.
وجه تسمیه اخلمد
اما درباره اسم روستا هم نظرهای مختلفی هست. یک نظریه می گوید اخلمد از نظر لغوی اسمی فارسی است که هم اسم روستا است و هم اسم آبشاری که در این روستا قرار دارد است. یک نظریه دیگر این است که موقع حمله اعراب به خراسان مردم این سرزمین به این جا پناه می آوردند. خالد سردار عرب ماموریت داشت این دره را فتح کند مردم هم هر وقت سربازان خالد را می دیدند با صدای بلند فریاد می زدند خالد آمد خالد آمد و کم کم اسم این دره به اخلمد یا اخلومد تبدیل شد.

این روستا یکی از گردشگاه‌ها و مکان های تفریحی طبیعی است که گردشگران زیادی به آن جا سفر می کنند و از طبیعت زیبای آن و لطافت و هوای پاک این روستا و آبشار زیبایش لذت می برند. قدمت چند هزار ساله این روستا هم قابل توجه است. در حقیقت این روستا در دره‌ای در دل کوه های بینالود قرار گرفته است این کوه ها دنباله ی رشته کوه های البرز است. رشته کوههای اخلمد هم به کوههای بینالود وصل است.
این دره زیبا در همان قسمت ابتدایی آن یک دنیا زیبایی وجود دارد، درختان زیادی که در این نقطه وجود دارند باغ های انواع میوه، انواع گل‌ها و گیاهان چشم نواز و مناظری دل انگیز و در ادامه آن آبشار اول که ۲۳ متر ارتفاع دارد دیده می شود و این زیبایی را تکمیل می کند بعد از گذشتن از این آبشار و به فاصله یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با حدود ۸۵ متر ارتفاع قرار دارد و آبشار سوم و آبشار چهارم هم بالای همین آبشارها است. به دلیل بارش های فراوان و ارتفاع زیاد، آبشارهای دره‌‌های اخلمد در ماه‌های اول سال بیشترین آب را دارد و زیبایی شگفت انگیزی دارند.

دیواره های دره که صخره‌ای است و ارتفاع آن حدود ۷۵ تا ۸۵ متر است یکی از بزرگ‌ ترین جاهای مناسب برای ورزش سنگ نوردی در کشورمان است. معروف ترین دیواره‌های این دره، دیواره الله اکبر، دیوار سفید و دیوارعقاب است. این دره چندین آبشار دارد که ۸۵ تای آن‌ها همیشگی است و در تمام فصول سال دیدن دارد و چند آبشار فصلی که در بعضی فصول جریان دارد و همان طور که گفتیم آبشار اصلی اخلمد ارتفاعش حدود ۸۵ متر است. جنس کوه‌های اخلمد آهکی است و همین امر سبب بوجود آمدن حفره‌های عمیق گرد در زیر این آبشارها است. زمین و رسوبات این منطقه قدمتش به دوران ژوراسیک می رسد.
بند اخلمد و غار اخلمد
از دیگر جاذبه های روستای تاریخی اخلمد، بند اخلمد و غار اخلمد است که ازجاذبه‌ های کم نظیر این منطقه گردشگری به حساب می آید که هر سال عده ی زیادی از مسافران و گردشگران از شهر مشهد و دیگر شهرهای به این نقطه می آیند و برای لذت بردن از طبیعت شگفت انگیز اخلمد و آبشارهای پر جاذبه و زیبای آن ساعت ها و روزها در این روستا به تفریح و استراحت مشغول می شوند.
دره اجنه
بعد از آبشار اخلمد سری هم به یک جای دیدنی دیگر بزنیم.
خب حالا که خیلی به شما در روستا و آبشار اخلمد خوش گذشته کمی هم دل و جرات به خرج بدهید و با هم به یک مکان ترسناک و تنگ و تاریک برویم به دره اجنه. دره ای درروستای اخلمد وجود دارد که اسمش دره اجنه است. اجنه که جمع کلمه جن است و از کلمات عربی است به معنی پنهان بودن و ندیده شدن و تاریک بودن است. این دره به دلیل وجود راه های تنگ و تاریک و باریک به دره اجنه معروف شده است. دره اجنه از دره‌های فرعی دره اخلمد است.

اما یک جاذبه دیدنی و تاریخی دیگر هم در اخلمد وجود دارد که باید از آن برایتان بگوییم. در همان ورودی دره اخلمد بندی وجود دارد که از نظر تاریخی دارای اهمیت است. این بند حدودا در نیمه اول سده نهم به وسیله شاهزاده میرزای تیموری پسر شاهرخ نوه نابینای نادرشاه افشار و حاکم آن زمان شهر توس ساخته شده است. این شاهرخ بوسیله آقا محمد خان در زمان فتح خراسان نابینا شد و سپس به طرز بدی شکنجه شد و در آخر هم به وسیله او کشته شد. این بنا از آثاری است که مورد توجه علاقمندان به آثار و بازمانده هایی تاریخی است.

جاذبه های روستای زیبای اخلمد :

بند اخلمد
غار اخلمد
دیواره های صخره ای با ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر
دیواره سفید
دیوار الله اکبر
چشمه منیژان
چشمه خواهش
آبشارهای فصلی و دائمی و دوقلو
کفترخان
و غیره …

معرفی آبشار اخلمد

معرفی آبشار اخلمد

اما دیگر جاذبه های گردشگری این استان که در آینده و در بخش های دیگری هریک از آن ها را برای شما معرفی می کنیم و شما با آن ها آشنا می شوید این اماکن هستند: آبشار رود معجن، آرامگاه علامه شهرستانی، آرامگاه فردوسی، آرامگاه کمال‌ الملک، آرامگاه لقمان، آرامگاه نادرشاه، قنات قصبه، برج علی‌آباد، برج فیروزآباد، بند نادری، بند گلستان، پارک ملی تندوره، دریاچه بزنگان، دهکده چوبین، دیزباد، رباط شرف، سد دوستی،غار مغان، مزار شیخ احمد جامی، محوطه باستانی بندیان، موزه مردم‌ شناسی، میل اخنگان، آرامگاه منسوب به ابوسعید ابوالخیر و…

منبع:معرفی آبشار اخلمد

معرفی آبشار اخلمد

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
803 بار مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : ۰ - در انتظار بررسی : 4077
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.